GfK: Západoevropský trh s elektronikou a spotřebiči v 1. čtvrtletí 2014 meziročně klesl o 0,5 %

Navzdory mírnému poklesu GfK uvádí, že trh vykazuje známky oživení a očekává se jeho pozitivní vývoj v příštích kvartálech, v souvislosti s pozitivními signály ze zemí zasažených krizí a zvýšení optimismu spotřebitelů.

GfK: Západoevropský trh s elektronikou a spotřebiči v 1. čtvrtletí 2014 meziročně klesl o 0,5 %



Výsledky šetření GfK Temax Western Europe za 1. čtvrtletí roku 2014 ukazují mírný pokles západoevropského trhu technického spotřebního zboží o 0,5 % při tržbách přes 48 miliard eur.

Za poklesem stály segmenty IT, spotřební elektroniky a fotoaparátů, které v kvartálu zaznamenaly negativní vývoj.

Naopak pozitivně se vyvíjely prodeje například v segmentu velkých i malých domácích spotřebičů. Na přibližně loňské úrovni skončila oblast telekomunikací a spotřebního materiálu. V rámci jednotlivých států se trh nejlépe vyvíjel v Portugalsku, Španělsku a Spojeném království.

V oblasti IT bude největší poptávka po dotykových zařízeních

Celkový objem tržeb zaznamenaný v prvním čtvrtletí 2014 na západoevropském trhu IT dosáhl zhruba 14 miliard eur, což ve srovnání s předešlým rokem znamená 2% pokles. Tento výsledek nezvrátil ani významný růstu trhů v Německu, Portugalsku a Řecku.

GfK přidává svůj hlas k analytikům, kteří pro rok 2014 předpovídají růst poptávky po počítačích, nabízejících mobilní využití a zajímavý design. Zájem se má zvýšit především o dotyková zařízení.

Současné chování uživatelů má zvýšit poptávku i po řešeních z oblasti ukládání dat a síťových zařízení pro sdílení a ukládání obsahu.

Poptávka po telefonech roste

Trh telekomunikačních zařízení dosáhl v západní Evropě v první čtvrtině roku 2014 zhruba 0,5% růstu, při tržbách ve výši téměř 10 miliard eur. Navzdory vyspělosti trhu rostla poptávka po mobilních telefonech i chytrých telefonech.

GfK však upozorňuje, že poptávka po mobilních telefonech začíná být zcela nasycena, což znamená, že cenovou erozi již nelze kompenzovat zvyšováním prodejů v rámci produktového mixu. Přesto se však díky chystaným novým modelům v segmentu chytrých i běžných mobilních telefonů vrací naděje, že ve druhém čtvrtletí se vývoj prodejů opět zlepší.

Kancelářskému vybavení a materiálu svítá na lepší časy

V prvním čtvrtletí 2014 zůstal západoevropský trh kancelářského zboží a spotřebního materiálu na úrovni prvního čtvrtletí roku 2013, kdy objem tržeb dosáhl 4 miliard eur. Ze zemí, v nichž probíhalo šetření, došlo k pozitivnímu vývoji v Německu, Nizozemí, Řecku a Velké Británii.

Trh s tiskárnami byl podle GfK i nadále pod značným tlakem. Na některých trzích se však začíná negativní trend obracet a tržby opět vykazují růst a pokles v segmentu spotřebních materiálů by díky tomu mohl zpomalit.

Propad segmentu spotřební elektroniky se zmírňuje

Západoevropský trh spotřební elektroniky vygeneroval v prvním kvartále 2014 téměř 7,7y miliard eur, což představuje oproti loňskému roku mírný pokles o 2,3 %. Negativní trend se však podle GfK významně zmírnil, zejména ve Velké Británii, Švédsku a Portugalsku.

Přestože lze pozorovat určité pozitivní signály ukazující na růst, GfK upozorňuje, že oživení zatím není stabilní. Segment televizorů zůstává pod cenovým tlakem a z hlediska prodejů nevykazuje pozitivní vývoj.

Jistý potenciál růstu e však podle GfK může skrývat v segmentu televizí s vysokým rozlišením (HDTV) používající technologii 4K/UHD, stejně jako v oblasti připojovaných audio zařízení a dokovacích reproduktorů.

Kuchyňské přístroje a vysavačů táhnou segment malých spotřebičů

V prvním čtvrtletí 2014 dosáhly tržby na západoevropském trhu malých domácích spotřebičů téměř 3,3 miliardy eur, což v meziročním srovnání představuje stabilní růst na úrovni 4,4 %. Na tomto pozitivním vývoji se podílely téměř všechny země zařazené do výzkumu, s výjimkou Švédska a Německa.

Největší dynamika růstu byla zaznamenána v segmentu kuchyňských přístrojů a vysavačů. Velká poptávka byla zejména po bezšňůrových tyčových a bezsáčkových cylindrových vysavačích za prémiové ceny. V segmentu kuchyňské techniky byly tahounem růstu tradiční kuchyňské roboty a stolní mixéry, které byly obzvláště oblíbené v Británii.

U velkých spotřebičů zákazník hledá energetickou úspornost

Západoevropský trh velkých domácích spotřebičů zaznamenal rychlý start vedoucí k pozitivnímu růstu na úrovni 3,9 % při celkových tržbách ve výši 7,7 miliardy eur.

Nejrychleji tento trh rostl v Německu a Spojeném království. Vývoj ve Švédsku naopak zaostával za výsledky předchozího roku a trh zde klesl o 0,3 %. Země nejvíce zasažené ekonomickou krizí, tedy Portugalsko a Řecko, rovněž vykázaly významné oživení, i když řecký trh se stále ještě potýká se silným tlakem na ceny zboží.

Ve všech zkoumaných zemích došlo k nárůstu prodejů sušiček prádla s tepelným čerpadlem, což ukazuje na obecný trend k nákupu energeticky úsporných spotřebičů.

Fotopřístroje dále padají dvouciferně

V letošním prvním kvartálu 2014 dosáhl trh fotoaparátů a příslušenství na západoevropském trhu tržeb ve výši bezmála 1,4 miliardy eur, o 15,2 % méně než v loňském roce. Negativní trend byl zaznamenán ve všech sledovaných zemí.

Pozitivní růst bylo možné pozorovat u modelů vysoké kvality, které nelze snadno nahradit chytrými telefony. Kromě toho začalo u fotoaparátů hrát mnohem důležitější roli Wi-fi připojení.

Trh se vzpamatoval, optimismus stoupá

GfK uzavírá výsledky s tím, že po celkově těžkém roce 2013 začal západoevropský trh technického spotřebního zboží v prvním čtvrtletí 2014 znovu nabírat dech. Pozitivní dopad na celkový vývoj měla mít především situce v segmentu malých a velkých domácích spotřebičů.

Nadějné signály začaly přicházet ze zemí, které byly nejsilněji zasaženy križí; tyto státy během prvních tří měsíců roku 2014 vykázaly částečné zvýšení prodejů. To se odráží i na posledních výsledcích výzkumu spotřebitelského klimatu, který v Evropě provádí GfK a který došel k závěru, že optimismus spotřebitelů stoupá.

Zjištění ukazatele GfK TEMAX (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.

GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.

Zdroj: GfK TEMAX








Úvodní foto: © Yuri Arcurs - Fotolia.com

Komentáře