Jak poznat kvalitního dodavatele webového řešení

Firem a jednotlivců nabízejících vytvoření webových stránek najdete celý zástup. Jak si mezi nimi ale máte vybrat správného dodavatele a jak vlastně poznáte, zda jste si zvolili dobře? (PR článek)

Jak poznat kvalitního dodavatele webového řešení



Většina firem dnes musí být na internetu. Kvalitní web je ukázkou prestiže, přivádí zákazníky a prezentuje společnost. Webové stránky je záhodno každých 5 až 9 let dělat nové. Technologie se totiž posouvají a co kdysi bylo moderní (ať už technologicky, nebo designově) dnes již prostě není.

Výběr dodavatele webových stránek však není úplně jednoduchý. Na trhu se pohybuje spousta všeumělů, nespolehlivých agentur a obecně lidí, kteří v tomto oboru neodvedou příliš dobrou práci. Jak poznáte kvalitního profesionála od někoho, s kým budete mít těžké pořízení?

První kontakt

Možná nejlepší způsob výběru dodavatele je skrze reference. Pokud váš kolega, spolupracující firma nebo známý má již dobré zkušenosti s nějakou agenturou nebo freelancerem, je to neocenitelné.

Pokud jdete naslepo a oslovujete firmy ve vašem okolí, dívejte se na jejich reference. Sledujte, za jak dlouhou dobu vám odpoví. Sledujte také, jestli vám ihned pošlou cenovou nabídku, bez jakékoliv předchozí osobní schůzky, nebo jestli budou trvat na přesnější specifikaci projektu. Všechno hraje roli a už v tato fáze vám může napovědět o výběru správného dodavatele.

Úvodní filtrace dodavatelů

Většina moderních webových stránek se dnes vytváří na redakčních systémech. Pokud hledáte dodavatele, zaměřte se především na to, jaký systém využívá. Pokud má vytvořený interní systém, raději takového dodavatele ani nekontaktujte. Pokud byste totiž vytvořili web u něj, stanete se doslova jeho otroky.

V první řadě vám může nabídnout levnější web, ale ve smlouvě bude zcela jistě uvedeno, že nebudete mít přístupy ke zdrojovým kódům a že úpravy do webu bude moci dělat pouze on. To je problém z mnoha hledisek.

Za prvé, může dodatečné úpravy na webu několikanásobně předražit. Vy však nemáte možnost se tomu bránit, protože změny potřebujete a nikdo jiný je neudělá. Musíte tedy platit. Jakmile vás to přestane bavit, musíte celý web předělat, protože opět - ke zdrojovým kódům se nedostanete.

Na druhé straně pak stojí komunitou podporované redakční systémy (např. WordPress, Drupal, aj.). U těchto systémů můžete velice jednoduše změnit dodavatele, protože zdrojové kódy jsou veřejné a kdokoliv vám může do webu dělat úpravy. Nejste tedy otrokem jedné společnosti, ale máte možnost volby.

Níže se můžeme podívat na tabulku výhod open source redakčního systému (WordPress) oproti vlastnímu systému.

 

WordPress

Vlastní systém

Bezpečnost

Zajištěny pravidelné aktualizace.

Prováděny detailní revize kódu stovkami vývojářů po celém světě.

Bezpečnostní aktualizace až v případě zjištěného problému.

Bezpečnostní testy prováděné jednotlivci či týmy.

Novinky

Pravidelně nové funkce sledující trendy.

Příklad: nové trendy v responzivních obrázcích.

Nové funkce systému jsou zaváděny sporadicky, většinou na žádost klienta.

SEO

Dokonale vyřešené všechny tzv. on-page faktory.

V mnoha případech mají systémy v této základní funkcionalitě chyby.

Tak my vám tedy uděláme web…

Přijde na řadu první schůzka, vy mu sdělíte, co vlastně děláte a co potřebujete. Pokud vám dodavatel ihned poví, že takové stránky nejsou problém a že do pátku máte v emailu design, bohužel je něco špatně.

Ke správnému uchopení projektu je potřeba klienta pořádně poznat. Seznámit se s jeho činností od A do Z. Každá dobrá firma s praxí se vás bude ptát na velké množství otázek, i takových, které zjevně nemají s tvorbou webu nic společného.

Všechno má ale svůj účel. Dobrý webdesigner / projektový manager se chytne i malého detailu ve vaší firmě a využije jej ke prospěchu a k dosažení primárního cíle stránek.

Ptejte se i vy…

Ptejte se, ptejte se hodně. Má agentura již nějaké projekty z vašeho oboru? Pokud ano, chtějte vidět výsledky - tedy webovou stránku, případně se zeptejte na zlepšení konverzí či návštěvnosti.

Dále se zeptejte, kde hodlá dodavatel výsledné stránky hostovat. Pokud vám doporučí nejlevnější webhosting na českém trhu, je očividné, že toto nemá pořešené a vy můžete skončit s pomalým webem.

Sežeňte si odborný dohled

Některé firmy (mezi nimi např. Netter s.r.o.) nabízejí odborný dohled nad projektem. Odborník z takové firmy místo vás kontroluje, zda byly dodrženy všechny potřebné kroky ve tvorbě nového webu. Zkontroluje i to, jestli je stránka po technickém aspektu správně vytvořena. Toto klient jako takový prakticky nemá šanci překontrolovat.

Přejeme vám tedy hodně štěstí při tvorbě nového webu.








Úvodní foto: Fotolia - Rawpixel.com

Komentáře