Zoran Hrustic, IBM: Dnes jsou větší rozdíly mezi auty, než mezi servery

Evropský viceprezident pro hybridní cloud v IBM odpovídá, jak se mění to, za co jsou firmy ochotné v IT platit, v čem se nabídka liší nabídka hlavních cloudových providerů, jak a jestli je lze vůbec srovnávat.

Zoran Hrustic, IBM: Dnes jsou větší rozdíly mezi auty, než mezi servery




Podle Forbesu IBM vydělalo v cloudovém byznysu za dvanáct po sobě jdoucích měsíců do června 2017 přes patnáct miliard dolarů, což je víc než obrátil AWS. Jsou ale vaše výnosy porovnatelné?

Neporovnáváme úplně stejné segmenty. Když Amazon nabízí privátní cloud, jde ve skutečnosti o dedikovaný cloud, protože data jsou pořád uložené v jejich datacentru. Nepředpokládám, že by například BIS ČR přesunula svá data na Floridu. Ptali by se, jak můžeme využít cloudové technologie, a s IBM můžete, protože jsme dnes jediní, kdo dnes dokáže poskytnout veřejný, dedikovaný i privátní cloud, a ten může být nepřipojený (untethered). IBM se nikdy nepřipojí, aby za zákazníka udělala update. Jediným konkurentem je nám Azure Stack, který je ale částečně spravovaný a aktualizovaný Microsoftem a je propojený se zařízením, my máme však softwarové řešení.

Ale přesto – i vaše „cloudové tržby“ počítají s hardwarem, ne?

Ano, když stavíme zákazníkovi privátní cloud, který běží na našem mainframu, tak tohle celé počítáme do cloudových výnosů. A to stejné platí i pro software a služby v oblasti cloudu – od BPM po Data Science Experience a projekty zahrnující naše služby GTS – design, implementace a provoz cloudových prostředí pro zákazníky. Takže naše příjmy ze služeb veřejného cloudu budou podstatně nižší než u Amazonu, na druhou stranu privátní cloud dělá u Amazonu nulu. U Microsoftu to budou zatím zřejmě nízká čísla.

Jak by měl tedy podle vás zákazník nebo partner srovnávat jednotlivé providery?

Vidíme dvě základní odlišnosti. Tou první je architektura. Myslíme si, že ta naše je jediná, která předpokládá, že data a analytika musí být integrální součástí, protože aplikace stále více pracují s různými strukturovanými i nestrukturovanými daty, a to vše potřebuje správu (governance). Není to jen o zabezpečení cloudového providera, o tom, že IBM nebo Microsoft budou ve shodě s GDPR. Ano, budeme. Ale co uděláte proto, abyste dokázali uhlídat své vývojáře, správce nebo jiné osoby, aby nezískaly neoprávněný přístup k osobním datům jiných lidí a nezneužili je. Proto aktualizujeme infrastrukturu Bluemixu, již nyní jsme to zavedli ve Spojených státech a postupuje během šesti měsíců dále na východ.

Také Amazon i Microsoft se snaží lákat zákazníka na analytické služby. Čím se dále odlišujete

Amazon i Microsoft říkají, že mají služby umělé inteligence, my jich poskytujeme více než oba dohromady, protože jsme byli v kognitivních službách první a máme v UI více zkušeností.

Druhým velkým diferenciátorem je naše SLA, které explicitně říká: IBM nikdy nepoužije data svého zákazníka, aby vylepšilo služby svého UI/kognitivní služby/Watsona pro jiného klienta. Google? Ha! Translate je určitě dobrá služba, ale… Amazon? Existuje důvod proč Walmart nedal žádné své služby ani data do AWS. Ne, že by se bál zneužití, ale nechce dávat Amazonu možnost širší analýzy nákupního chování zákazníků a jejího využití pro vlastní účely. Když se podíváte na poslední velké narušení bezpečnosti – jsou spojené s Windows. Azure je postavený na Windows. Jak může Microsoft říct, že mají nejbezpečnější cloud? Skutečně nevím, jak to chtějí prokázat. IBM má čtyřicet let zkušeností v oblasti bezpečnosti. Neslyšel jsem o žádném narušení bezpečnosti u IBM.

Kolik máte v Evropě datových center?

V Evropě máme sedm datacenter, z toho v šesti z nich běží veřejné cloudové služby IBM Bluemix – Londýn, Frankfurt, Oslo, Paříž, Milán a Amsterdam.

Někteří zákazníci se také obávají proprietárního uzamčení (vendor lock-in). Jaké zde máte argumenty pro zákazníky?

My se v naší architektuře snažíme používat všechno, co existuje jako open-source. Přijali jsme Docker, Kubernetes a další. IBM je historicky známé tím, že dlouhodobě chrání investice svých zákazníků. Amazon pro spuštění databáze a její monitoring postavil proprietární vrstvu API, protože tehdy nic jiného nebylo. Nyní na to existuje open-source, ale ten už Amazon nepoužívá. Mají proprietární API v podstatě pro všechno. Nedokážete od nich zmigrovat na jinou platformu během jednoho dne.

Spousta zákazníků v ČR používá VMware. Už před rokem a půl jsme zavedli možnost, kdy velmi snadno během 24 hodin přemigrujete virtualizované prostředí z on-premise do datacentra IBM Bluemix. Amazon tohle nabízí jen částečně v USA a Microsoft vyžaduje přechod na Hyper-V.

Očekáváte, že s výjimkou organizací s vysokými bezpečnostními či legislativními požadavky bude pokračovat přesun firem do cloudu?

Chápu, že spousta zákazníků bude ještě do budoucna nakupovat hardware a on-premise infrastrukturu Dell EMC, HP a dalších. Na druhou stranu, ačkoliv nejsem žádný futurista, ze zkušenosti vím, že všechno, o čem lidí říkají, že se nemůže stát, se nakonec přesně stane. Proč by v dalších deseti letech měl někdo utrácet peníze na stavbu vlastního datacentra s výjimkou přísných regulatorních požadavků. Až někdo vynalezne šifrování, které nebude reálné prolomit, NSA bude se vší výpočetní silou trvat sto let, než to rozšifruje, což se třeba s využitím Blockchainu stane, pak obava lidí z cloudu opadne.

Nebudu se vás ptát, jestli by se měli reselleři soustředit na cloud. Spíš by mě zajímal váš názor, na co by se měli partneři s rozvojem cloudu zaměřit?

Partneři procházejí transformací stejně jako my. Pokud se nepřizpůsobí, tak sice ne za rok nebo za dva, ale za deset let budou na trhu irelevantní. Tradiční segmenty nerostou a mizí v nich marže. To se děje i v systémové integraci na nejnižší úrovni. Každý dnes ví, jak poskládat a propojit datacentrum, není tu mnoho přidané hodnoty. Důvod přesunu směrem k IaaS je také v tom, že cloud zakryje složitost „instalatérství“. Bude záležet na tom, jak partner rozumí danému odvětví. Systémoví integrátoři budoucnosti jsou spíše cloudoví integrátoři, protože nebude jen IBM, jen Microsoft, jen Google nebo jen Amazon… Zákazník se bude ptát, jakou znalost odvětví, mého byznysu a odbornost mi přinášíte, aby moje transformace byla co nejsnadnější.

Zdroj: ChannelWorld









Úvodní foto: IBM

Komentáře