Kulatý stůl: Růžová budoucnost IT? Co v sobě skrývá digitální transformace

Jak se změnila úloha IT pro byznys zákazníka? Proč je klasické IT už jen jednou částí IT služeb? Jak se mění IT oddělení zákazníků a co vám vrátí marži? Jaký byznys už nemůže bez IT být, protože existuje jen díky digitální transformaci? A jak daleko je digitalizace v Česku?

Kulatý stůl: Růžová budoucnost IT? Co v sobě skrývá digitální transformace




 Existují bariéry digitalizace?

„Každá změna je určitým ohrožením: Standardní IT oddělení proto mají strach z nových technologií a automatizace. Mohou mít obavu o snížení jejich vlivu. Kromě toho mohou mít obavy také lidé z managementu, kteří nevědí, jak taková transformace může skončit – zvláště pokud vědí o nějakém případu, který nedopadl dobře.

 

Digitální transformace je však budoucnost a myslím, že přežít bez ní nebude úplně jednoduché. Již nyní vidíme, jak skončila řada tradičních firem jenom proto, že digitalizaci odmítli. Např. v oblasti fototechniky a fotoslužeb,“ říká Iveta Babulenková (Red Hat).

 

Martin Štětka (Veeam)Martin Štětka (Veeam) upozorňuje: „Hledejme raději ty, kdo vidí dopředu a hledají nová řešení. To je lepší, než hledat ty, kdo nechtějí digitalizovat.“

 

Bedřich Luft (DXC Technology) dodává: „Digitální transformace potřebuje na straně zákazníka silného lídra, který se za ni postaví. Který jde za svojí vizí a dotáhne celý projekt do konce.“

 

Jiří Beran (IBM) uzavírá: „Vidím digitální transformaci ve třech rovinách – v inovaci, integraci a adaptabilitě. A největší problémy nastávají právě v té adaptabilitě. Digitální věk má výhodu, že pomáhá menším dohánět ty větší a větší mají respekt z těch menších. Proto je důležité nezaspat a hledat v digitalizaci příležitosti. Jen díky pružnosti se totiž udržíte i v dnešním rychle měnícím se světě.“

 

Které oblasti procházejí digitální transformaci?

Lukáš Jelínek (Dimension Data): První je péče a komunikace se zákazníkem. Proto začíná v bankách a v telekomunikacích. Pak jsou to zefektivnění výroby a obecně všechny firmy, jež potřebují zefektivnit procesy uvnitř organizace.

 

Iveta Babulenková (Red Hat): Digitální transformace jde napříč trhem. Některé vertikály budou postupovat rychleji – jako zmíněné banky nebo služby vázané na sdílenou ekonomiku.

 

Martin Štětka (Veeam): Největší příležitost by byla ve státní správě, kde se to bohužel ale brzy nestane, byť máme dobré příklady z Estonska nebo Slovenska.

 

Jiří Beran (IBM): Největší pokroky jsou tam, kde se obsluhuje velké množství zákazníků. Je také dobré využít digitalizaci k tomu, abyste zůstali v kontaktu se zákazníkem po celou dobu životního cyklu produktu. Velkým motivátorem pro digitalizaci je zhodnocení dat – kdy z nich díky novým technologiím umíte vytvořit velkou přidanou hodnotu byznysu vašeho zákazníka. A pokud státní správa pochopí, že občan je klient, pak bude i zde velká příležitost do budoucna.

 

Bedřich Luft (DXC Technology): Je potřeba dívat se na to, co se stalo v důsledku digitální transformace těm, kdo nedigitalizovali. Například v oblasti telekomunikací měli operátoři velký počet zákazníků a možnost nabídnout jim nadstavbové služby – aplikace, obsah či finanční služby.  O tento byznys ale přišli a zůstala jim jen infrastruktura a obrat z telefonních hovorů a dat. To samé se může stát bankám, kterým zbude jen poplatek za běžný účet. Další na řadě mohou být automobilky. Ty se mohou stát jen výrobnou dílů a vše ostatní včetně designu bude dělat někdo jiný. To jsou varovné příklady, které mohou pomoci přesvědčit zákazníka.

Kulatý stůl: Růžová budoucnost IT? Co v sobě skrývá digitální transformace

 

Co musíte umět pro nasazení digitalizace?

Bedřich Luft (DXC Technology): Základem je mít know-how dané obchodní oblasti a vědět, jak se řídí oblast inovací. Může se také stát, že znáte jednu polovinu a tu druhou zná váš zákazník.

 

Jiří Beran (IBM): Dodavatelé IT změnili svoje myšlení a znají byznys svého klienta, rozumějí mu a dokážou mu nabídnout produkty a služby, které zákazníkovi pomohou. Proto se snažíme partnery vzdělávat a učit nové technologie, aby je byli schopni nabídnout svým současným, ale i novým  zákazníkům. Aby se jim dokázali co nejvíce přizpůsobit.

 

Martin Štětka (Veeam): Je důležité být chytrý, inovativní a agilní.

 

Iveta Babulenková (Red Hat): Buďte otevření, dělejte věci jinak a buďte co nejblíže zákazníkovi.

 

Lukáš Jelínek (Dimension Data): Nejzásadnější je orientace na byznys zákazníka. Ukažte mu, co funguje v jiných zemích, aby věděl, čeho dosáhne a jak mu pomůžete zlepšit jeho byznys.


 Sponzorem kulatého stolu byla společnost Red Hat

Red Hat

Zdroj: ChannelWorld


Vyšlo v ChannelWorld 1/2018










Úvodní foto: Channelworld

Komentáře