Kulatý stůl: Růžová budoucnost IT? Co v sobě skrývá digitální transformace

Jak se změnila úloha IT pro byznys zákazníka? Proč je klasické IT už jen jednou částí IT služeb? Jak se mění IT oddělení zákazníků a co vám vrátí marži? Jaký byznys už nemůže bez IT být, protože existuje jen díky digitální transformaci? A jak daleko je digitalizace v Česku?

Kulatý stůl: Růžová budoucnost IT? Co v sobě skrývá digitální transformace




„Digitální transformace je v podstatě zintenzivnění prolínání IT do života běžných lidí. IT bylo dosud spíše oddělenou oblastí a nyní se dostává do běžného života všech oddělení firem,“ říká Lukáš Jelínek (Dimension Data).

 

„Firmy hledají řešení, jak věci dělat jinak, jak zavádět výrobky na trhu rychleji. A právě díky digitalizaci dochází k rychlejšímu nástupu technologií. Aby byla taková digitální transformace úspěšná, potřebujete změnit přístupy, způsob byznysu, procesy a způsob života firmy,“ upozorňuje Iveta Babulenková (Red Hat).

 

Podle Martina Štětky (Veeam) je „digitální transformace svět kolem nás, který generuje stále více informací. My tyto údaje vyžadujeme k tomu, abychom se mohli rychleji rozhodovat. A právě to vytváří velkou příležitost pro nasazení IT řešení, která budou umět s těmito daty pracovat.“

 

„Troufám si tvrdit, že již žijeme v době digitální revoluce. Mění se pravidla, posunují se hranice a všem, kdo využívají digitalizaci, se otevírají nové trhy a mohou fungovat efektivněji,“ říká Jiří Beran (IBM).

 

Bedřich Luft (DXC Technology) dodává: „Digitalizaci vnímáme nejen jako něco, co pomocí IT technologií pomáhá zrychlovat standardní byznys, ale hlavně jako něco, co vytváří zcela nové obchodní modely, které by bez digitalizace vůbec nemohly vzniknout – např. společnosti jako Amazon, UBER nebo Kiwi.com.“

 

Česko v popředí digitalizace

„V Česku se čím dál více firem zabývá digitální transformací a hledá s její pomocí konkurenční výhodu. Nejvíce to cítíme v oblasti zákaznické péče nebo výroby, kde nastupuje téma průmyslu 4.0. Digitální transformace totiž firmám mimo jiné pomáhá přežít na trhu s nedostatkem pracovních míst,“ říká Lukáš Jelínek (Dimension Data).

 

Jiří Beran (IBM) dodává: „Vnímám, že zákazníci hledají výhody digitální transformace ve všech oborech. Nejvíce se na trhu rozvíjí oblast péče o zákazníka. Některé sektory již prošly zásadními změnami, jako jsou digitalizace nebo liberalizace – otevření trhu a možnost nabízet další služby ke svým tradičním produktům. V tomto prostředí musíte být rychlí a přinášet nové produkty a služby.“

 

Bedřich Luft (DXC Technology)„Spousta start-upů vznikla na základě digitální transformace a řada zavedených společností to ví. Proto investují do speciálních týmů, které vyvíjejí nová řešení. Kromě toho investují do vytěžování dat a do jejich analýz – např. jsme zaváděli službu, jež umožňovala odhalit, kteří zaměstnanci se chystají z firmy odejít,“ doplňuje Bedřich Luft (DXC Technology).

 

Martin Štětka (Veeam) upozorňuje: „Česko není pozadu, máme na trhu spoustu nových služeb a připravenost na digitální transformaci je u nás stejná jako v jiných vyspělých zemích.“

 

„Česko vnímám jako výjimečné – jako velký IT hub, ve kterém máme daleko více start-upů než jinde ve východní Evropě. Navíc jsme daleko více inovativní v oblasti technologií a máme řadu výhod, jež mluví pro lepší prostředí pro digitální transformaci,“ říká Iveta Babulenková (Red Hat).

 

Jiří Beran (IBM) se přidává: „V Česku jsme nyní v ideální pozici pro rozvoj digitální transformace. V oblasti energetiky jsme docílili až světového unikátu. Malé firmy, které předtím neexistovaly, mají nyní velký potenciál. Velký rozvoj zaznamenáváme také v oblasti průmyslu, kde umíme být konkurenceschopní s těmi nejlepšími. A v oblasti automotive se orientuje byznys zejména na individuální potřeby zákazníka.“

 

Jak vypadá byznys spojený s digitalizací?

„Digitalizace generuje velké množství dat. Naši partneři tak mohou dodávat technologie, které dokážou tato data spravovat. Nebo mohou dodávat systémovou rovinu – jak s těmi daty pracovat a co z nich získat,“ říká Martin Štětka (Veeam).

 

Lukáš Jelínek (Dimension Data) Lukáš Jelínek (Dimension Data) dodává: „Digitalizace je velkou příležitostí, jak rozšířit svou nabídku. Pomáháme firmám konzultacemi, kam se mají v oblasti využití IT posunout. Taková spolupráce je pro nás i zákazníky daleko hodnotnější než standardní dodávka technologií. Znamená to přesunout se do konzultační oblasti byznysu, kde mimo jiné hodně pracujeme s analytikou. Pro správný výsledek je podstatné, aby klient věděl, co by měl být v budoucnu jeho primární zdroj byznysu. Na to se pak dá navázat cokoli z oblasti digitalizace.“

 

„Například Amazon Go by nikdy nevznikl, pokud by neexistovala digitalizace. Klasické IT je dnes už jen komoditou – daleko významnější jsou lidé, kteří dokážou vymyslet, jak rozšířit byznys zákazníka díky digitalizaci. Takové služby pak představují i změnu uvnitř společnosti dodavatele, který musí začít fungovat jinak – například podle vertikál – aby jednotlivé týmy specialistů dokázaly vymyslet, co je vhodné pro tu kterou oblast – vertikálu byznysu,“ souhlasí Bedřich Luft (DXC Technology).

 

Iveta Babulenková (Red Hat) dodává: „Spousta zákazníků musí reagovat na nové start-upy – už vědí, že jejich největší konkurent není druhá konzervativní banka, ale start-up, který jim může vzít značnou část byznysu. V minulosti bylo IT vnímáno jako něco, co odčerpává zdroje – nyní je však něčím, co má přinášet nové příležitosti, nové postupy, a tím pádem i nový byznys. Velkou příležitost tak vidím v podpoře rozvoje zajímavých start-upů.“

 

„My jsme původně byli také v pozici start-upu. Technologie byla natolik inovativní, že přinesla něco nového spoustě partnerů. Proto je dobré se dívat po start-upech, které vznikají, a případně si díky nim rozšířit byznys,“ radí Martin Štětka (Veeam).

 

„Sázka na technologie digitální transformace je podmínkou pro další rozvoj na trhu. Nám díky tomu vznikají partneři, kteří se specializují na analytické služby a konzultace, na základě nichž umějí dodat řešení, které zákazník potřebuje. Například modelování auta spotřebovává velké výkony. Tady je potřeba pracovat jen s daty, která jsou platná, případně využívat pronájem výkonu jen pro případy, kdy je potřeba,“ popisuje Jiří Beran (IBM).


 Sponzorem kulatého stolu byla společnost Red Hat

Red Hat


Vyšlo v ChannelWorld 1/2018










Úvodní foto: Channelworld

Komentáře