Společnost Eset má za sebou jedenáctý ročník setkání SEP, které se letos vrátilo na břehy Máchova jezera a nedalekého okolí. Konference se zúčastnilo přes sto zástupců partnerů, které čekal celodenní a v řadě ohledů velmi neotřelý program.
Vše začalo relativně nevinně klasickým blokem prezentací v konferenčním sálu hotelu Port. Účastníky přivítal obchodní ředitel Filip Navrátil a po krátkém shrnutí organizace akce představil výsledky Esetu za rok 2016, kdy společnost utržila 362 milionů korun.
Navrátil poděkoval partnerům za jejich výrazný přínos, neboť z celkového hlediska se nepřímý prodej – tedy partnerský kanál – v loňském roce postaral o 68 % příjmů výrobce, přičemž v klíčovém B2B segmentu je to dokonce 78 %.
Eset myslí na podniky
Vzápětí si vzal slovo presales engineer Václav Zubr, který krátce shrnul technické novinky v nejnovější verzi firemního řešení Eset Remote Administrator 6.5 a představil jeho cloudovou verzi Cloud Administrator, která se má na trhu objevit na počátku roku 2018, stejně jako následující novinky.
Zubr dále hovořil o chystané verzi Remote Administratoru, jež nabídne nové šifrování, nativní podporu virtuálních prostředí, možnost vzdáleného získávání logů. Řešení umožní provádět audit softwaru a hardwaru, filtrovat obsah webů a zařízení a provádět další úkony.
Jelikož se z tohoto řešení stane ucelený centrální bod pro poskytování vzdálené správy, dojde v příští verzi k jeho přejmenování na Eset Security Management Center (ESMC), aby název lépe reflektoval jeho ambice a schopnosti.
Poslední zmíněnou novinkou je nástroj Eset Enterprise Inspector, který představuje nová přídavnou vrstvu zabezpečení pro velké podniky, jež čelí cíleným pokročilým útokům. Jde o webovou konzoli, která bude provázaná s ESMC a bude sledovat komunikaci a provoz v rámci zařízení a sítí.
Není test jako test
Posledním řečníkem v dopoledním bloku byl senior research fellow Righard Zweinenberg, který přišel „bořit mýty“ o testování antivirů. Na úvod zmínil zkušenost s nejmenovaným testerem, u kterého se zpětnou analýzou výsledků zjistily zásadní diskrepance.
Většina vzorků, které byly označeny za škodlivé a řešení Esetu je nezachytila, ve skutečnosti nic škodlivého nepředstavovaly. V jiném případě pak bylo testerem uváděno, že Eset nechání proti ransomwaru WannaCry.
Potíž byla v tom, že Eset ve skutečnosti spolehlivě chránil proti exploitu EternalBlue, kterým se WannaCry dostával do samotných zařízení. Tvrzení ve výstupu testera bylo později změněno, ale v takových případech je podle Zweinenberga již pozdě.
Partneři mohou využít šablony i marketingový fond
Poté se účastníci rozdělili do tří skupiny, které se postupně vystřídaly na třech stanovištích s workshopy. Naše skupina zůstala v hotelu Port, kde nás čekali marketéři David Krištof a David Luňák s prezentací o webových šablonách a dalších materiálech určených k propagaci produktů Esetu.
Výrobce partnerům nabízí produktové a edukační šablony, které si mohou stáhnout z partnerského portálu a jednoduše přizpůsobit jejich obsah pro svůj vlastní web přidáním loga, kontaktních údajů, nastavením pozadí a odkazů na svůj e-shop.
V partnerské zóně je dostupná také nová sada reklamních bannerů a balíček materiálů sloužících jako přehled prodejních argumentů a srovnávacích testů. Tyto materiály jsou zatím dostupné pro spotřebitelské produkty, ale chystají se i varianty pro B2B řešení.
Podobnou prezentaci pak vedla šéfka offline marketingu Šárka Píšová a zaměřila se na podporu prodeje a marketingové nástroje. Eset partnerům nabízí finanční podporu prostřednictvím programu MAPR, pokud deklarují jasný záměr, jaký cíl daná aktivita sleduje, a následně výrobci poskytnou vyhodnocení.
Eset podporuje B2C marketing skrz on-line a offline média nebo outdoorové aktivity, v segmentu B2B pak podporuje on-line kampaně a tak pořádání akcí, ať jde o konference, školení, partnerská setkání a další příležitosti pro zviditelnění značky.
V roce 2016 Eset investoval skrze program MAPR přibližně 1,5 milionu korun, přičemž 42 % ze sponzorovaných akcí byly eventy a další 30 % tvořily on-line kampaně. Nejméně sponzorovaných akcí se naopak týkalo tištěných médií.
Konsolidace spotřebitelského portfolia
Odpolední program zahájil marketingový ředitel Jaroslav Fabián s prezentací o novinkách v B2C portfoliu Esetu. Zásadní změnou je opuštění od číslování verzí jednotlivých produktů a přejmenování některých funkcí – například Home Network Connection se změnila Connected Home Monitor.
Další změnou je konec značky Eset Smart Security, kterou nahradí Eset Internet Security. Důvodem bylo globální sjednocení názvů a nový produkt nabízí za stejnou cenu totéž, co Smart Security, ovšem s přidanou funkcí Anti-Theft. Název verze Smart Security Premium zůstává nezměněn.
Všechny produkty pro domácnosti nově získají funkci UEFI Scanner, která přidává ochranu daného druhu zařízení na úrovni firmwaru. Veškeré domácí licence pak půjde volitelně spárovat s účtem na my.eset.com, což umožní spravovat a sdílet licence mezi uživateli a zařízeními, případně je deaktivovat.
Jak na prodej podnikovým klientům
Filip Navrátil ve své prezentaci naopak hovořil o portfoliu produktů pro podniky, které Eset dělí do kategorií SMB (malé a střední podniky) a Enterprise (velké podniky). Hlavním rozdílem mezi těmito segmenty je podle Navrátila samotný přístup k bezpečnosti.
Zatímco malé a střední firmy řeší primárně svůj byznys a o bezpečnosti rozhoduje jedna osoba, případně malá skupina, v oblasti Enterprise je bezpečnost součástí celkové strategie a má na ni vliv podstatně širší skupina.
Absence personálu v menších firmách je podle Navrátila velkou příležitostí pro partnery, kteří dokážu suplovat odbornost a posloužit jak garant. Zároveň se tento segment vyznačuje rychlými rozhodovacími procesy.
Oblast Enterprise je v tomto ohledu podstatně náročnější, rozhodovací cyklus trvá dlouho, má celou řadu fází a neobejde se bez případových studií, vybraných referencí od podniků podobné velikosti a odborných konzultací.
Navrátil dále zdůraznil význam techniky cross-sellingu, která je podstatně účinnější než akvizice zcela nových klientů a staví na důvěře a loajalitě již existujících klientů. Tento princip podle něj platí plošně, od drobných produktů až po nákladná řešení pro největší korporátní klienty.
Zákazníky je třeba vzdělávat ohledně ransomwaru
Po přejezdu do pivovaru v Lobči nás čekala prezentace manažera technické podpory Pavla Matějíčka, který hovořil o tématu ransomwaru a jeho vektorů šíření. O významu této hrozby podle Matějíčka svědčí skutečnost, ransomware se skrýval v 97 % phishingových útoků v roce 2016.
Zdaleka nejčastější metodou útoku jsou e-mailové odkazy nebo přílohy, přičemž dalšímu šíření napomáhají neaktualizované operační systémy, otevřené porty, Flash, Java a různé doplňky prohlížečů, ale také jiné operační systémy, než jsou Windows.
Přítomné partnery Matějíček nabádal, aby kladli zákazníkům na srdce několik zásadních rad, jak se před ransomwarem chránit, především správným nastavením politik týkajících se uživatelských práv a pravidelným a pečlivým zálohováním včetně záloh na offline média nebo do jiných lokací.
V závěru Matějiček nastínil zásady efektivní komunikace s technickou podporou. Zdůraznil, aby zákazníci a partneři napřed navštívili databázi znalostí, a podporu kontaktovali až ve chvíli, kdy v ní nenajdou odpověď na svou otázku a řešení svých potíží.
Pozor na sexy termíny
Poslední prezentaci celého dne přednesl technický ředitel Miroslav Dvořák na téma antiviru a jeho (ne)zastaralosti. Na trhu podle Dvořáka působí řada firem, které se agresivně staví do opozice vůči tradičním výrobcům, a tvrdí, že klasický antivirus je mrtvý. Skutečnost však není tak jednoznačná.
Bezpečnostní startupy se podle Dvořáka kasají umělou inteligencí, strojovým učením nebo behaviorální analýzou, ale přitom se mnohdy nerady účastní srovnávacích testů, a pokud už se zúčastní, výsledek není žádná sláva. Počet falešných poplachů například dosahuje až 25 %.
Strojové učení se stalo žhavým zbožím, stejně jako velká data a způsoby jejich využití. Odpovědí na tuto poptávku jsou algoritmy a neuronové sítě. Při veškerém jejich potenciálu se však tato řešení mohou zaseknout na banalitách, protože reálný svět se mnohdy chová nelogicky a anomálně.
... a to ostatní
Kromě oficiálního programu si mohli účastníci užít příjemné a uvolněné atmosféry, kterou pomáhaly vytvářet hry během přejíždění autobusem z místa na místo, krajina Máchova kraje a kouzelné prostředí kozí farmy a parostrojního pivovaru.
Oběd se například podával přímo na pastvině u kozí farmy, a přestože jej připravili kuchaři z Ambiente, podával se z polní kuchyně do ešusů a jedlo se ve vojenském stanu mezi pasoucími se kozami. Součástí oběda byla i lekce v kosení a ochutnávka sýrů.
V neposlední řadě pak účastníky čekal zlatý hřeb v podobě večerní party, při které mimo jiného zahrála kapela Lost Clusters spoluzakladatele Esetu Miroslava Trnky, došlo na udělení ocenění za rok 2016 a samozřejmě nechyběl bohatý raut a něco na zahřátí.
Zdroj: ChannelWorld, Eset