Zdeněk Bárta, GfK: Český trh se spotřební elektronikou roste

Vývoj českého trhu se spotřební elektronikou komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Zdeněk Bárta, GfK: Český trh se spotřební elektronikou roste



Tržby za sektor spotřební elektroniky1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) se za prvních deset měsíců roku 2017 zvýšily ve sledovaných odbytových cestách meziročně o 3 %.

Na růstu se podílely také televizory, které při obdobném srovnání před rokem skončily ve ztrátě. Za leden až říjen roku 2017 vygenerovaly 2% přírůstek v hodnotě a řada dalších produktových skupin rostla dvouciferně.

Nejvýrazněji se zvýšil obrat u reproduktorů, sluchátek a herních konzolí. Pokles zaznamenaly naopak set-top boxy (které před rokem rostly díky poptávce po přijímačích satelitního HD vysílání) a dále videopřehrávače, autonavigace a digitální fotoaparáty.

Televizorům napomohla k růstu tržeb vyšší průměrná cena – meziročně o 6 %, zatímco poptávka byla o 3 % nižší. Již v srpnu se cenový průměr dostal nad 12 tisíc korun, o což se zasloužily velké úhlopříčky od 55‘‘. Jejich podíl na obratu za televizory meziročně opět narostl, a to na 36 %.

U segmentů obdobných parametrů však průměrná cena často klesala, konkrétně u modelů s úhlopříčkou od 55‘‘ do 59‘‘ se oproti předchozímu roku snížila o 2 700 korun na částku 20 940 korun.

Také na Slovensku se tržby za televizory meziročně zvýšily, ačkoliv poptávka mírně klesla.  Za leden až říjen 2017 narostla průměrná cena meziročně o 8 %, v hodnotě byl slovenský trh televizorů vyšší o 5 %. A to navzdory meziročně nižšímu objemu prodeje od dubna do října roku 2017.

Tahounem růstu byl opět sortiment s úhlopříčkou od 55", který dosáhl dvouciferného nárůstu. Na celkovém obratu za televizory se v období ledna až října podílel 39 %.

1 Pozn.: Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, reproduktory,  minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty, autonavigace, rádia.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

 








Úvodní foto: GfK

Komentáře