Hlavní navigace

Příjmy na hlavu ze spotřebitelských licencí Office 365 prudce klesají

2. 3. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: twitter.com/gkeizer
Gregg Keizer z amerického Computerworldu vypočítal, že příjmy na předplatitele ze spotřebitelských licencí Office 365 poklesly v roce 2014 o 24 %. Čím je to způsobené? A má Microsoft vůbec šanci na Office vydělávat, když konkurence nabízí podobný software zdarma?

S rostoucím počtem spotřebitelů používajících Office 365 klesají příjmy na předplatitele. Ukazují to odhady Computerworldu založené na omezeném množství informací, které Microsoft zveřejňuje.

Tento trend poklesu příjmů na předplatitele naznačuje výrazný posun směrem k levnějším plánům předplatného, jakým je například Office 365 Personal, který za 69,99 dolaru ročně nabízí jednu licenci pro PC a jednu pro tablet.

Za čtvrtý kvartál 2014 vykázal Microsoft meziroční nárůst předplatitelů Office 365 o 5,7 milionu a meziroční nárůst příjmů o 97 milionů dolarů. To znamená, že každý z předplatitelů během posledního loňského kvartálu vygeneroval příjmy ve výši 17,01 dolaru, což představuje 68,04 dolaru ročně.

Podle čísel, které Microsoft zaslal americké Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC), jde o nejnižší údaj za poslední čtyři kvartály. Například ve třetím kvartálu činily příjmy na předplatitele 19,02 dolaru (76,08 ročně), ve druhém 25 dolarů (100 ročně) a v prvním 22,27 dolaru (89,09 ročně).

Jinými slovy, příjmy na předplatitele z Office 365 poklesly v průběhu roku o 24 %.

Orientační, ale průkazné

Je nutno dodat, že tyto výpočty jsou spíše orientační, neboť pracují pouze s údaji meziročního vývoje počtu předplatitelů a výše příjmů. Vliv zde však hraje zaokrouhlování výsledků, stejně jako skutečnost, že se spotřebitelé „upisují“ v průběhu celého kvartálu. To může vést k jistým fluktuacím, například pokud se větší počet spotřebitelé upíše na začátku, nebo ke konci čtvrtletí.

Právě to může být příčinou nárůstu příjmů na spotřebitele ve druhém kvartálu 2014. Plán Office 365 Home, který byl uveden v lednu 2013, totiž začal nabírat výraznější počet předplatitelů až během následujícího druhého kvartálu.

Pokud se většina z nich upsala začátkem tohoto období a poté obnovila své předplatné během druhém kvartálu 2014, vedlo by to ke zvýšení příjmů na hlavu.

Office 365 Home dovoluje předplatiteli nainstalovat sadu Office na až pět počítačů a až pět tabletů, a to za 99,99 dolarů ročně, nebo 9,99 dolaru měsíčně.

Obecný trend je však i tak jasný – průměrná výše příjmů na předplatitele se během druhého pololetí roku 2014 snížila.

Ne, že by to bylo překvapení.

Slevy, vysokoškoláci a levné plány

Plán Office 365 Personal byl uveden v dubnu 2014 a výsledky ukazují, že mnoho spotřebitelů sáhlo po této levnější variantě. Údaj o příjmech na předplatitele poklesl ve třetím a čtvrtém kvartálu 2014 mezičtvrtletně o 24 %, resp o 11 %, což naznačuje, že podíl plánu Personal v rámci mixu předplatných rostl.

Výrazný pokles ve třetím kvartálu mohl být zároveň způsoben březnovým uvedením edice Office for iPad. Nejlevnějším způsobem, jak se mohli majitelé iPadů k sadě Office dostat, byl právě plán Office 365 Personal.

Jako další možné vysvětlení poklesu se nabízí zvýšený prodej plánu Office 365 University, který rovněž spadá do spotřebitelské kategorie. Tento plán je dostupný pouze vysokoškolským studentům a stojí jen 79,99 dolaru na čtyři roky.

Vliv mohou mít i měsíční předplatitelé, kteří nevydrží celý rok, případně agresivnější politika Microsoftu ohledně slev. To vše by mělo vliv na výši příjmů.

Co se posledního týče, Microsoft slevy skutečně poskytuje. Například na Amazonu je verze Personal k dostání za 56 dolarů a verze Home za 70 dolarů.

Zajímavé je, že průměrný příjem na předplatitele v posledním kvartálu roku 2014 (68,04 dolaru) byl dokonce nižší, než kolik čtvrtletně stojí nejlevnější plán (69,99 dolaru). Svou roli zde tedy musely hrát slevy, vysoká poptávka po nejlevnějších plánech, silný prodej Office 365 University, případně kombinace všech tří faktorů.

Zároveň to může poukazovat na vysoký počet „odpadlíků“, tedy zákazníků, kteří si neprodloužili licenci.

Jak hluboko ještě...?

Jak hluboko mohou ještě příjmy na předplatitele poklesnout? Dobrá otázka!

Zpomalení poklesu ve čtvrtém kvartálu (o 11 % oproti více než dvojnásobnému propadu ve třetím) může být známkou toho, že dno už je na dohled. Pokud nedojde k výraznému snížení ceny, případně k nějakým extrémním slevám, měl by mít Microsoft nejhorší propad za sebou.

Když už se nedaří udržet příjmy na předplatitele na určité úrovni, lze si zákazníky alespoň udržet po delší dobu a získat tak více příjmů z prodlužování licencí.

Microsoft proto v loni například zvýšil kapacitu OneDrive na jeden terabajt, a o tři měsíce se rozhodl omezení kapacity zcela zrušit.

Jestli však neomezené úložiště pomůže s udržením zákazníků, a zda může Microsoft vůbec vydělávat na spotřebitelském předplatném, se teprve uvidí.

Většina analytiků je přesvědčena, že to Microsoft bude mít těžké, vzhledem k tomu, že produkty konkurence, například Google Docs nebo iWork od Applu, jsou zdarma. Microsoft je ostatně jediný velký poskytovatel kancelářských aplikací, který své produkty zpoplatňuje.

Microsoft se na trhu kancelářského softwaru nachází pod tlakem zespoda,“ uvedl již v loni k celé situaci analytik Wes Miller z Directions on Microsoft.

Channelworld_ozveny


Autor je redaktor amerického Computerworldu.

Zdroj: IDG News Service

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
Radim Klabal posiluje ComSource v nové pozici delivery director
Radim Klabal posiluje ComSource v nové pozici delivery director
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Mastercard: Polovina Čechů se stala terčem kyberpodvodníků
Mastercard: Polovina Čechů se stala terčem kyberpodvodníků
IDC: Samsung opět v čele, globální trh chytrých telefonů vyrostl o 7,8 %
IDC: Samsung opět v čele, globální trh chytrých telefonů vyrostl o 7,8 %
Jak si usnadnit nákup nábytku on-line
Jak si usnadnit nákup nábytku on-line