Jak najít dobrého markeťáka? Vychovejte si ho

Aktuální stav personálního trhu s marketingovými specialisty a jak najít správného člena týmu komentuje pro ChannelWorld Martin Souček ze společnosti Survio.

Jak najít dobrého markeťáka? Vychovejte si ho



Potřeby marketingových specialistů se mění v návaznosti na rostoucím významu online marketingu. Již dávno nestačí mít kvalitní příběh a zajímavý produkt, který předvádíte správnému obecenstvu. Jsme přesyceni informacemi a mnoho z nás si již vytvořilo vágní přístup k obsahu, pakliže není relevantní.

Jak najít toho správného člena vašeho týmu, který Vám pomůže komunikovat firemní produkt či službu a to vhodnému publiku? Který dokáže správně nastavit KPIs? A jak zjistit, zdali je jeho práce efektivní?

V současné chvíli nezaměstnanost téměř neexistuje, každý, kdo pracovat chce, práci má. Najít v takových dobách nového kolegu je opravdu nelehké, speciálně chcete-li odborníka na danou oblast.

Co se týče marketingových komunikací, je situace ještě komplikovanější, neboť vysoké školy neprodukují specialisty, nýbrž takzvané univerzály, které si i tak musíte vychovat.

Přetáhnout si člověka z agentury není úplně vhodný postup, neboť lidé v marketingových agenturách pracují na několika různých projektech a na hodiny, nikoli výkon.

Navíc se na pracovním trhu vyskytuje nespočetné množství pseudoodborníků na marketing, kteří umí krásně přesvědčovat, ale reálné výsledky nepřinesou.

Buď a nebo

Nerad bych přeháněl, dle mého však existují pouze dvě možnosti, jak získat kvalifikovaného kolegu. Tou první je odchytit si adepta na univerzitě, nabídnout mu praxi, pouštět ho k reálným úkolům, krok po kroku s ním pracovat.

Získáte navzájem důvěru a váš nováček se brzy stane odborníkem a pravděpodobně i loajálním. Druhou možností je najmout specialistu s dlouholetými zkušenostmi, který se navíc v oboru nadále vzdělává.

Takovéhoto profíka je potřeba náležitě zaplatit. Můžete si jej najmout i externě a nechat jej stínovat kolegu juniora/ studenta. Budete si tak jistí, že nováček vykonává svoji práci odpovědně, rozvíjí své zkušenosti a bude samozřejmě i více motivován svým stínem.

Sociální sítě jako zdroj

Sociální sítě jsou mocným nástrojem při hledání nových kolegů a kolegyň. Profesionální síť LinkedIn funguje především u lidí s dlouholetou praxí.

Facebook je na druhou stranu shromaždištěm mladých, kteří dychtí po informacích a shlukují se v tematicky zaměřených skupinách. Jen pro oblast online marketingu existuje hned několik skupin včetně těch zaměřených přímo na pracovní nabídky. HR a lovci hlav musí být opravdu vynalézaví a trpěliví.

Samozřejmě i v Surviu řešíme nábor nových markeťáků, protože si většinu marketingu řešíme in-house. Často se setkáváme s absolventy bez reálných zkušeností, maximálně s nějakým z dostupných certifikátů, které nabízí například Google. Co si budeme nalhávat, úspěšné složení těchto certifikátů odborníka nedělá, ale přesto je to pro mě alespoň základní atribut snahy uchazeče.

Musím však zdůraznit, že partnerství s univerzitami se nám osvědčilo. Pravidelně chodíme přednášet do odborných předmětů zaměřených na marketing. Snažíme se, aby téma bylo pro studenty zajímavé a přínosné. Navíc nám to umožní odpočinout si od každodenních činností a načerpat nápady a občas překonávat takříkajíc vnitřní slepotu.

Benefitem pro nás je, že navážeme kontakt se spoustou šikovných studentů. Často nás pak sami osloví na základě naší nabídky spolupráce či odborné stáže. Jsme také propojeni s řadou profesorů, jejichž pozvánky se nevážou čistě jen na výuku.

Jak si vychovat kolegu

Náš nový kolega si hned po přijetí projde školícím procesem, který jsme si vytvořili na základě našich zkušeností i know-how partnerů.

V podstatě jde o formu stínování, kdy nováček dostane na hraní svůj účet, ve kterém si připravuje a plánuje vlastní kampaň včetně kreativy.

Pravidelně společně procházíme celou relevantní problematiku a probíráme konkrétní návrhy a plány či řešení různých situací. Následně dostane k dispozici reporty z existujících kampaní, na kterých se učí, snaží se nacházet příležitosti, navrhuje změny atd.

V předposledním kroku dostane přístup pro prohlížení jednotlivých kampaní, kde již hledá a řeší konkrétní věci. V závěru tohoto měsíčního až dvouměsíčního kolečka získá plný přístup do účtu a na starosti má konkrétní země, přičemž i nadále jednotlivé kroky standardně konzultuje a dělá pečlivější reporty své práce.

Pracujeme v Kanban principu, což nám pomáhá jednotlivé úlohy dobře řídit i zvládat. Protože neděláme jen PPC, snažíme se nové lidi směřovat i do jiných oblastí, aby si mohli tzv. odpočinout od stereotypu, takže mají neustále příležitost přijít s něčím novým, co by chtěli vyzkoušet.

Koneckonců jedním ze základních pilířů naší práce je, že věnujeme minimálně 20 % své pracovní náplně dalšímu vzdělávání.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že spolupráce s univerzitou je přínosná pro všechny strany: studenti získají tolik potřebnou praxi, předměty na univerzitách jsou obohacené o praktické zkušenosti profesionálů a specialistů a v neposlední řadě samotná firma získá přístup a důvěru studentů..

Autor působí jako chief marketing officer ve spoluečnosti Survio, která se vyvíjí platformu pro on-line průzkumy.








Úvodní foto: © yavyav - Fotolia.com

Komentáře