Nový průzkum zadaný společností Epson ukazuje, že 59 % učitelů a 61 % rodičů napříč Evropou si přeje, aby se při výuce více používaly tištěné materiály jako učebnice a pracovní listy.
Tato zpráva přichází po letech velkých investic do školních technologií se zvláštním zaměřením na notebooky pro studenty v západní Evropě.[1] Nyní učitelé vyjadřují obavy: 24 % z nich věří, že notebooky a tablety mohou mít škodlivý vliv na učení. Většina učitelů a rodičů zaznamenala pozitivní výsledky při používání tradičních tištěných učebnic a pracovních listů ve třídách.
Statistiky odpovídají rostoucímu množství akademických důkazů, že děti se učí lépe z papíru než obrazovek.[2] Některé evropské vlády nyní začaly konat. V únoru 2024 prohlásila švédská ministryně školství Lotta Edholm následující: „Nejlepší podmínky pro rozvoj základních čtecích a psacích dovedností člověk získá v analogovém prostředí s použitím analogových nástrojů.“[3] Ve stejnou dobu ministryně oznámila investice do učebnic ve výši přibližně 44 milionů eur ročně od roku 2024. [4]
Z průzkumu vyplynulo, že používání tabletů a notebooků může mít několik negativních dopadů na vyučování. 30 % respondentů zaznamenalo pokles čtenářských dovedností, podle 25 % došlo ke snížení retence znalostí, 17 % (TQ3) zaznamenalo menší zapojení a 11 % si všimlo korelace se zhoršenými studijními výsledky.
70 % učitelů tvrdí, že tradiční tištěné učebnice a pracovní listy zlepšují čtenářské dovednosti, zatímco 46 % učitelů a 48 % rodičů tvrdí, že umožňují lepší uchování znalostí. Navíc 48 % učitelů a 53 % rodičů tvrdí, že tyto materiály lépe podporují odlišné styly učení.
Ve výsledku 44 % učitelů souhlasí, že by se rozhodovací činitelé měli ptát, zda je zavedení notebooků nebo tabletů vždy dobrou volbou, a dle 27 % učitelů nejsou rozhodovací činitelé dostatečně obeznámeni s výukou, aby mohli vydat nejlepší doporučení. Je zřejmé, že zadávání veřejných zakázek v oblasti vzdělávání musí tyto názory zohledňovat.
Kromě těchto názorů mnoho rodičů říká, že se se svými dětmi často hádají kvůli příliš dlouhému času strávenému před obrazovkou.[5] 38 % souhlasí a 18 % rozhodně souhlasí, že notebooky ve škole ztěžují organizaci času stráveného u obrazovky doma, zejména pokud jsou domácí úkoly zadávány online.
Při hledání řešení si 50 % rodičů a 54 % učitelů přeje vyváženější využívání technologií ve školách, kde jsou využívány ke zlepšení výuky a učení, nikoli samy o sobě. To vyžaduje hybridní přístup k učení, kdy se digitální i papírové zdroje používají společně.
Marcel Divín, National Sales Manager Epson Europe CZ & SK, říká: „Náš výzkum ukazuje, že rodiče a učitelé chtějí rovnováhu a větší míru použití papíru ve třídách – to se může zdát od výrobce tiskáren vypočítavé, ale výsledky hovoří samy za sebe. Většina z nich věří, že učební materiály jako učebnice a pracovní listy zlepšují čtenářské dovednosti. Technologie mají cenné místo a je důležité, abychom dokázali vychovat digitálně zdatné budoucí pracovníky, ale s technologiemi je třeba zacházet opatrně, aby pomáhaly, ale nerozptylovaly nebo nezhoršovaly studijní výsledky.”
„Tyto názory podpořené akademickým výzkumem, který ukazuje, že děti se lépe učí z papíru než obrazovek, musí být brány v potaz rozhodovacími činiteli v oblasti školství. Stejně tak by se s těmito důkazy měli seznámit poskytovatelé technologií a následně vybavit školy nástroji, které nejlépe podporují učení.”
[1] Školství stále utrácí za notebooky
[2] Podle nové studie mozku na Teachers College, Columbia University děti odvozují hlubší význam z tištěných textů než z textů na obrazovce
[3] Vláda investuje do delší doby strávené čtením a kratší doby u obrazovky
[4] Vláda investuje do delší doby strávené čtením a kratší doby u obrazovky
[5] Jak dospívající a rodiče přistupují k času strávenému u obrazovky