Ve dnech 18. a 19. 11. se uskuteční třetí ročník slevové akce mezi českými e-shopy. Do tzv. Dne dopravy zdarma se letos zapojilo 926 e-shopů včetně největších e-tailů.
Loni během jednoho dne zákazníci utratili v zapojených e-shopech přes 181 miliónů korun a letos by se podle organizátora, srovnávače Heureka.cz, obrat zapojených e-shopů mohl vyšplhat na 200 miliónů korun.
„V loňském roce uskutečnili zákazníci během 24 hodin s nabídkou dopravy zdarma v zapojených e-shopech přes 110 tisíc objednávek. Nejčastěji nakupovali elektroniku a bílé zboží,“ uvedla v oznámení Radka Haasová, vedoucí oddělení podpory e-shopů v Heureka.cz.
Vyplatí se to?
Při loňském dni dopravy zákazníci díky akci nemuseli za dopravu zaplatit celkem téměř 10 milionů korun. O tuto částku tak e-shopy „přišly“, což by jim měl kompenzovat nárůst obratu. Zároveň je možné, že zapojené e-shopy během akce své zboží krátkodobě přecení, nemáme však data, která by to potvrdila.
Heureka.cz uvádí, že loni zapojené obchody zaznamenaly během akce o 380 % více objednávek než obchody, které se akce nezúčastnily. Procento však neříká, jak by si tyto dvě jinak nesrovnatelné skupiny e-shopů vedly v jiné dny bez slevové akce.
Jelikož není zřejmé, o kolik procent zapojené e-shopy navýšily během dvoudenní akce své prodeje, částečným měřítkem úspěšnosti akce je počet letos zapojených e-shopů, který je vyšší než v loňském roce (1 119).
Dále srovnávací portál uvádí, že vloni oproti předchozímu ročníku vzrostla průměrná výše objednávky během akce z 1 555 korun na 1 633 korun. Meziročně se tedy zvýšila o 5 %, což koresponduje s růstem průměrné ceny objednávky celého e-commerce trhu bez ohledu na akce pro podporu prodeje.
Menším internetovým prodejcům IT a spotřební elektroniky, u kterých se marže pohybují v jednotkách procent, tedy doporučujeme si spočítat, jak velký musí být v oněch 24 hodinách nárůst jejich obratu, aby se nezaplacené dopravené vykompenzovalo.
Jen pro představu pokud bude podle odhadů průměrná výše objednávky letos činit kolem 1 712 Kč, tak cena dopravného (při hrubém odhadu její průměrné výše 100 Kč) by z toho čítala zhruba 5-6 %. Především u menších e-shopů, které nedrží větší objem zboží skladem a přeposílají ho rovnou od distributorů, to není zanedbatelná částka.
Nelze přitom zapomínat, že výše hodnoty objednávky oproti jiným dnům pravděpodobně nevzroste. Pouze se zvýší jejich počet (a s tím i počet dopravného, které e-shop neinkasuje).
Poprvé také na Slovensku
Nově se letos akce koná také na Slovensku. Zatím se do ní zapojilo 170 e-shopů, mezi kterými jsou i velcí hráči jako Mall.sk, Shoppie.sk a Hej.sk. Na Slovensku Heureka očekává v době akce trojnásobně vyšší počet objednávek.
Letošní třetí ročník akce startuje v obou zemích v úterý 18. listopadu ve 12 hodin a končí 19. listopadu ve stejnou dobu.
Inspirace v USA
Inspirací pro Den dopravy zdarma je Freeshippingday.com, který vznikl ve Spojených státech a oproti ČR je naplánován na poslední dny sezóny (kolem 18. 12.) s dodáním zboží těsně před Štědrým dnem. Letos bude probíhat sedmý ročník.
Podstatně větší nákupní šílenství však v USA v listopadu způsobují tzv. Black Friday a Cyber Monday. Černý pátek následuje po Dni díkuvzdání (koncem listopadu) a je vyloženě výprodejovou akcí především kamenných prodejen. S cílem vyčistit sklady na něj pak navazuje výprodejové Kyber pondělí v e-shopech.
Zdroj: Heureka.cz, ChannelWorld