Odborníci varují před nedostatkem baterií, většinu produkce spolknou automobilky

Noví i tradiční výrobci aut se vrhli na elektromobily a globální trh proto zažívá výrazný nedostatek bateriových článů. Problém je tak hluboký, že chybí i základní suroviny, a jeho dopad se přelévá i do oblasti ICT.

Odborníci varují před nedostatkem baterií, většinu produkce spolknou automobilky



Na světovém trhu panuje výrazný nedostatek bateriových článků. Podle zprávy, na které se podílelo brněnské VUT, obchod BatteryShop.cz a Komerční banka, za tímto problémem stojí zejména vznik obřích továren na výrobu akumulátorů pro elektromobily.

Americká automobilka Tesla například zatím nedokončila stavbu své továrny Gigafactory, produkuje pouze 30 % plánovaného objemu a proto přebírá většinu produkce baterií od svého partnera, japonské společnosti Panasonic.

Problém se týká i běžné elektroniky

Velcí výrobci aut se rozhodli věnovat se elektromobilitě doslova ze dne na den, a to po dlouhém období, kdy tuto oblast prakticky ignorovali,“ konstatuje Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně.

Kazda dodává, že si automobilky nevybudovaly potřebné výrobní zázemí a nyní vykupují produkci akumulátorů od zavedených výrobců. Ti se sice snaží rychle reagovat na překotný nárůst poptávky, ale baterie přesto chybí nejen pro výrobu elektromobilů, ale i pro běžnou spotřební elektroniku.

Dotýká se to i prodejců na českém trhu, kdy se například prodlužují dodací lhůty,“ uvedl Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který prodává baterie do notebooků, chytrých telefonů a dalších zařízení.

Chybí i základní suroviny

Zvýšení poptávky po akumulátorech navíc vede také k rostoucímu zájmu po materiálech, jež se k jejich produkci využívají. Tato situace vede k požadavkům na zvýšení těžby kobaltu, niklu, manganu, mědi, hliníku a lithia.

Zvýšení těžby však není nic, co lze udělat ze dne na den, a proto poptávka může překračovat nabídku. To vede k růstu ceny materiálů, které jsou používány především k výrobě Li-Ion akumulátorů,“ upozornil Tomáš Kazda z VUT.

Vývoj cen komodit ukázal, že nejdramatičtější růst je patrný u kobaltu. V prvním čtvrtletí roku 2018 podle něj došlo k meziročnímu navýšení hodnoty kobaltu o 120 %, za uplynulých 5 let pak cena narostla dokonce o 250 %. Až 40 % světové roční těžby tohoto kovu se využívá právě pro výrobu baterií.

Zdroj: VUT, BatteryShop.cz, Komerční banka








Úvodní foto: bahram7 @ fotolia.com

Komentáře