Jan Sekera, Kaspersky: K mobilním zařízením je třeba přistupovat jako k notebookům

Jaké jsou příležitosti pro resellery v oblasti bezpečnostního softwaru, co přinesly změny v partnerském programu a jaká řešení může Kaspersky nabídnout firmám zavádějícím BYOD? ChannelWorld se ptal Jana Sekery, channel manažera společnosti Kaspersky Lab.

Jan Sekera, Kaspersky: K mobilním zařízením je třeba přistupovat jako k notebookům




Je již k dispozici dedikovaná technická podpora? Pro které úrovně partnerů? Jak funguje?

Technická podpora je k dispozici všem úrovním. Pokud se partneři budou chtít obrátit přímo na nás, můžou, jsme na to připraveni. Preferujeme však, aby ji primárně prováděli distributoři. Chceme, aby byl prodejce pro zákazníka skutečným partnerem, na kterého se lze s čímkoliv obrátit. Navíc, pokud zákazník přeskočí ostatní články v řetězu a bude poptávat podporu přímo u nás, může se stát, že u nás posléze bude poptávat i obnovu licence. To si jako firma s výhradně nepřímým prodejem nepřejeme.

Jsou v partnerském programu nějaké rozdílné podmínky pro B2B a B2C resellery?

Nejsou, v ČR jsme oddělený program pro B2C prodejce nezavedli. Takový program má smysl jen v zemích, kde jsou velké sítě prodejen retailových řetězců. Celý channel máme sjednocený v jednom programu o čtyřech úrovních a B2C prodejci mají stejné podmínky a možnosti, jako B2B.

Když už jsme u toho – jaký je u nás poměr prodeje firmám a koncovým zákazníkům?

Je to přibližně 3:1 ve prospěch firem.

Mobilní zabezpečení – nová příležitost

Zveřejňujete pravidelné průzkumy. V jednom z nejnovějších říkáte, že téměř polovina uživatelů si cení data v mobilních zařízeních více než hardwaru; ti, co zažili malwarový útok v polovně případů nedokázali zcela obnovit data a více než polovina přišla o nějakou část velmi cenných osobních dat.

Přitom 42 % dotázaných Čechů žádný bezp. SW na mobilních zařízeních nepoužívá. Čím to podle vás je a jak to mohou reselleři zlomit?

Je pravda, že to řada lidí absolutně neřeší. Obvykle vědí, že může existovat riziko, které jim bude posílat prémiové SMS, tak si je zablokují a myslí si, že tím je to vyřešené. Samozřejmě není. V přístroji mají například ověřené kontakty nebo emaily, které se dají zneužít. Internetové bankovnictví stojí na dvou heslech, které se dají velmi snadno přečíst. Většina bank ani neposílá ověřovací SMS, například u největší tuzemské banky stačí zadat PIN a mohu kamkoliv poslat jakoukoliv částku. Celé je to o edukaci.

Co byste tedy poradil resellerům? Jaké prodejní argumenty mají využít?

Prodejce se u mobilního zařízení nesmí ptát, jestli do něj chce zákazník antivirus, ale jaký do něj chce, jestli modrou, nebo zelenou krabici. Stejně, jako nepustíte zákazníka z obchodu bez ochranné fólie, tak ho nepouštějte bez antiviru. Musí se to stát samozřejmostí. Vysvětlete zákazníkovi, že i chytrý telefon nebo tablet je počítač.

Zafungovat může i osvěta, aby zákazník věděl, co se poslední dobou děje. Kromě malwaru se například u Androidu, jehož podstata otevřeného systému bohužel šíření takových aplikací usnadňuje, začal objevovat i první ransomware. Pro tvůrce škodlivého softwaru je to velmi atraktivní operační systém a způsoby, jak z lidí dostat peníze, se množí.

Co je podle vás obecným důvodem této apatie vůči zabezpečení mobilních zařízení?

Tu celkovou laxnost si vysvětluji tím, že na Androidu zatím nedošlo k ničemu „velkému“, co by shodilo miliony zařízení jako v minulosti některé počítačové viry. Zároveň s tím uživatelé nemají vlastní zkušenost. Zavirovaný počítač jsme měli všichni, a pokud ne, tak se to stalo někomu z rodiny, kamarádů nebo známých. U telefonů se to ještě neděje. Možná mají pocit, že se jim to nemůže stát. Jsem ale přesvědčený, že každý, kdo najde v telefonu škodlivou aplikaci, se začne zajímat o způsoby, jak zaručit, aby se to neopakovalo.

Velkým trendem se v současné době stává BYOD, jak se podle vás promítá v argumentaci pro zabezpečení tabletů a smartphonů?

Firmy si musí dříve nebo později uvědomit, že se jejich data ocitají na soukromých zařízeních, která často nejsou chráněna ani nějakým zamykacím kódem. Řada lidí také pracuje v kavárnách, kde se připojují k nezabezpečeným Wi-Fi sítím, přičemž kolikrát jde i o nejvyšší management. K mobilním zařízením je přitom třeba přistupovat stejně jako k notebookům, je potřeba mít nástroje na vzdálenou správu dat a konfiguraci aplikací.

Jaké řešení nabízí Kaspersky?

Jsme schopni nabídnout produkt, který odpovídá bezpečnostním požadavkům BYOD, a to přímo v rámci klasického firemního zabezpečení. Jiní výrobci takové nástroje nabízejí odděleně, u nás jsou součástí celkového řešení. Správce se tak nemusí učit pracovat s dalším softwarem, stačí mu koupit si doplňkovou licenci nebo rozšíření a stále pracuje v jednom rozhraní. Uživatelé mu mohou začít migrovat z notebooků na tablety, ale pro něj se, co se správy týče, nic nemění.

Situace se ještě vyvine s nástupem Windows Phone. Věřím, že tento systém zažije vzestup. Naopak se spíš bojím o Android, který je příliš otevřený a není u něj moc možností, jak kontrolovat, co za aplikace si pracovník do svého zařízení stahuje.









Úvodní foto: Grayling

Komentáře