Hlavní navigace

GfK: Ochota Čechů a Slováků nakupovat stále stoupá

25. 7. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © bodnarphoto - Fotolia.com
Spotřebitelská nálada Evropanů se ve druhém čtvrtletí roku 2018 mírně zlepšila, i když ekonomické vyhlídky jsou spíše negativní.

V červnu dosáhly výsledky průzkumu spotřebitelského klimatu GfK pro 28 členských států EU 23,2 bodu, tedy o 2,6 bodu více nežli v březnu. Je to nejvyšší počet bodů od listopadu 2007.

Čeští spotřebitelé vidí ve druhém kvartálu ekonomické vyhlídky své země v poněkud negativnějším světle. Ekonomická očekávání dosáhla 32,7 bodu, což je ve srovnání s březnem o 4,2 bodu méně. Ukazatel si však stále stojí velmi dobře.

Také na vývoj finanční situace v domácnostech nahlíželi čeští spotřebitelé poněkud méně optimisticky. Ve srovnání s březnem dosáhla příjmová očekávání v červnu o 4,1 bodu méně a skončila na hodnotě 41,1 bodu, což stále představuje velmi dobrý výsledek.

Ochota nakupovat se však naopak zvýšila. V červnu vzrostla o 3 body a dosáhla 28,3 bodu. Je to nejvyšší hodnota od srpna 2016.

Na Slovensku rostou ekonomická očekávání i ochota nakupovat

Slovenští spotřebitelé se ve druhém kvartálu dívají na ekonomický rozvoj své země pozitivně. Ekonomická očekávání dosáhla v červnu 19 bodů, což znamená v porovnání s březnem zlepšení o 6,2 bodu.

Příjmová očekávání se na Slovenku udržela na stejné úrovni. S 24,7 bodu oznámenými v červnu bylo dosaženo naprosto stejné hodnoty jako v březnu.

Ochota nakupovat stoupala. V červnu indikátor dosáhl 11,7 bodu, což je o 4,7 bodu více nežli v březnu.

V EU se méně spoří, ale i utrácí

Průměrná ochota nakupovat v EU poněkud klesla, přičemž se snížila rovněž ochota spořit, což znamená více peněz na spotřebu.

Spotřebitelé v průměru hodnotili hospodářské vyhlídky v EU méně pozitivně než na začátku roku. Ekonomická očekávání dosáhla v červnu 7,1 bodu. V porovnání s 15 body dosaženými v březnu jde o evidentní pokles.

Důvěra v hospodářský rozvoj výrazně poklesla v Německu, Francii a Belgii. Naproti tomu spotřebitelé ve Španělsku a Itálii vnímali domácí ekonomický vývoj příznivěji.

Příjmová očekávání se v průměru za celou EU v podstatě nezměnila a dosáhla v červnu 16,8 bodu, což je o 0,5 bodu výše nežli v březnu. Ve Španělsku, Slovinsku a Řecku tento ukazatel ve srovnání s prvním čtvrtletím významně vzrostl. Spotřebitelé těchto zemí se dívali na budoucí vývoj svých platů s větším optimismem.

Ochota nakupovat v porovnání s prvním čtvrtletím v červnu mírně poklesla na 17,6 bodu. To je o 2,1 bodu níže než v březnu.  Zatímco tento indikátor v Bulharsku a ve Francii dvojciferně klesl, ve Slovinsku a Španělsku naopak vzrostl.

Channelworld_ozveny

Navzdory mírně klesající ochotě nakupovat se ve druhém čtvrtletí spotřebitelské klima v Evropě podle průzkumu GfK zlepšilo na 23,2 bodu.

Zdroj: GfK

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Editorial: Vychází nový ChannelWorld aneb lidé a AI
Editorial: Vychází nový ChannelWorld aneb lidé a AI
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
TD Synnex bude i nadále distributorem VMware by Broadcom v České republice
TD Synnex bude i nadále distributorem VMware by Broadcom v České republice
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Fortinet se připojuje k iniciativě EK ohledně vzdělávání v kyberbezpečnosti
Fortinet se připojuje k iniciativě EK ohledně vzdělávání v kyberbezpečnosti