Cisco: Internet a virtuální prostor jsou novou realitou, pomůžou technologie

Život na dálku – tak bude podle analýzy Ciska vypadat „nový normální stav“. Bude kladen větší důraz na práci a studium na dálku i na bezkontaktní interakce. K tomu pomůžou hlavně nové technologie a roboti.

Cisco: Internet a virtuální prostor jsou novou realitou, pomůžou technologie



Společnost Cisco zveřejnila seznam deseti společných jmenovatelů „nového normálního stavu“, jež dle expertů firmy s největší pravděpodobností stane jedním z nejdiskutovanějších témat nejen tohoto léta.

Cisco se zaměřilo zejména na nové normy a nové priority podniků a organizací z hlediska zaměření, investic a alokace prostředků. Výrazným trendem je podle expertů zásadní význam odolné, globálně škálovatelné infrastruktury, která udrží svět v chodu.

1) Internet se stává první linií

Společnost poukazuje na to, že trend přesunu z offline do online již existoval dříve a prodej po internetu začal výrazně ukusovat z obratu kamenných prodejen. Epidemie onemocnění Covid-19 nicméně vše urychlila.

Firmy, které si chtějí zachovat konkurenceschopnost, podle Ciska musí najít způsob, jak obsluhovat své zákazníky po internetu, a zdokonalit své logistické a distribuční systémy. Ty, které mají promyšlené online strategie, budou hledat možnosti, jak zkušenost svých zákazníků ještě vylepšit.

2) Rozhraní a interakce budou bezkontaktní

Dotykové obrazovky jako ovládací rozhraní se podle expertů více rozšířily teprve v posledních zhruba deseti letech. Dnes, kdy si lidé více uvědomují „společnou hygienu“, dojde k rychlejšímu přechodu na hlasová a optická strojová rozhraní a bezkontaktní platby.

Cisco v tomto kontextu upřesňuje, že právě tyto nové technologie pomohou omezit fyzický kontakt mezi lidmi a předměty a mezi lidmi navzájem.

3) Rychlý rozmach péče na dálku

Péče na dálku, telemedicína a virtuální konzultace podle firmy způsobí skutečnou revoluci ve zdravotnictví. Někteří poskytovatelé telemedicínských řešení uvádí 50% nárůst počtu virtuálních kontrol s využitím videa.

Experti dodávají, že péče na dálku zasahuje i řadu další oblastí našeho života. U kontaktních center, tedy typicky kancelářské práce, přinesl v některých případech přechod na práci z domova překvapivé výsledky, jako například nárůst produktivity.

4) Budoucnost práce je distribuovanost zaměstnanců

Firmy podle Ciska plánují návrat zaměstnanců na pracoviště a zkoumají, jak jim zajistit bezpečné, zdravé a produktivní prostředí. Mezi uvažované změny patří širší a jednosměrné chodby nebo účinnější filtrace vzduchu.

Zvažuje se ale i bezdotykové ovládání výtahů a antimikrobiální materiály v novostavbách. Komunikace s těmi, kdo budou nadále pracovat z domova, bude podle společnosti probíhat zvýšenou měrou prostřednictvím videokonferencí.

5) Naučit se učit na dálku

Vzdělávání se zásadně změnilo – školy na celém světě zavřely brány a více než 1,2 miliardy dětí zůstaly doma. Výzkum Ciska ukazuje, že online výuka podporuje uchování informací a zabírá méně času. To znamená, že některé změny, které přinesla epidemie Covid-19, budou možná trvalé.

Stejným procesem změny způsobu vzdělávání projdou podle Ciska i zaměstnanci. Důležité bude pomoci firmám zvážit způsob práce a vzdělávání, včetně zajištění nutných školení, certifikací a obeznámení s platnými předpisy.

6) Den, kdy se konference přesunula do virtuálního prostoru

Přínos setkávání lidí podle expertů nepominul, ale mechanismus se změnil. V dohledné budoucnosti se budou namísto osobních konat takřka výlučně virtuální konference. Příkladem může být nedávná konference Cisco Live.

V dlouhodobějším horizontu můžeme dle společnosti očekávat rozmach hybridních akcí, které se budou odehrávat částečně v reálném světě, částečně v digitálním prostoru.

7) Od experimentů ke strategickým rozhodnutím

Cisco upozorňuje, že krátkodobá a zdánlivě dočasná opatření, která firmy musely v reakci na vypuknutí pandemie zavést rychle a bez představy o celkových nákladech, jsou nyní přehodnocována.

Manažeři si proto podle společnosti musí připravit strategické plány cesty k novému normálu – a jejich klíčovou součástí bude vytvoření nových obchodních modelů zaměřených na odolnost a agilitu podniku.

8) Digitální infrastrukturu je nutné posílit

Poskytovatelé služeb a technologické firmy, včetně společnosti Cisco, v reakci na aktuální situaci posílili kapacity, aby zajistili, že jejich sítě nápor zvládnou.

Cisco ovšem odhaduje, že do budoucna budou nároky na konektivitu stoupat, stejně jako využití cloudu a řešení softwaru ve formě služby (SaaS). AI pomůže automatizovat provoz komplexních sítí, zvýší efektivitu a umožní zavedení agilnějších síťových architektur.

9) Kybernetická bezpečnost na prvním místě

Koronavirus podle firmy sice nevedl k výraznému nárůstu počítačové kriminality, ale výzkumníci Ciska si všimli, že Covid-19 slouží jako téma kyberútoků, které zvyšuje uvěřitelnost vějiček. Firmy musí být ještě ostražitější a je zcela nezbytné, aby kvalitní zabezpečení bylo nedílnou součástí sítí.

10) Vyšší míra využití dat, automatizace a robotů

Společnost rovněž poukazuje vzrůstající důležitost robotů. Ti totiž mohou efektivně pomáhat v pandemické situaci a budou hrát důležitou roli i ve světě po pandemii Covid-19.

Pravděpodobně nejdůležitější je ale podle expertů to, že poučení z této zkušenosti bude základem toho, jak budeme s pomocí internetu věcí a velkých dat monitorovat budoucí pandemie a reagovat na ně.

Zdroj: Cisco







Komentáře