Českým startupům chybí lidé a vadí jim byrokracie, kapitálu je naopak dost (Keiretsu)

Studie Startup Report 2017/2018, kterou vypracovalo Keiretsu Forum CEE ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd, přináší ucelený pohled na českou startupovou scénu.

Českým startupům chybí lidé a vadí jim byrokracie, kapitálu je naopak dost (Keiretsu)



České startupy se rozvíjejí a stávají se stále důležitější součástí inovativní ekonomiky. Na druhou stranu jim však chybí lidské zdroje a překáží jim byrokracie. Takový je hlavní závěr studie Startup Report 2017/2018, kterou vypracovalo Keiretsu Forum CEE ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd.

Studie je podle svých autorů sondou do českého startupového prostředí jako celku. Na jejím vzniku se podíleli zakladatelé a vedoucí pracovníci inovativních firem, ale také investoři, zástupci korporací a mentoři. Některá data byla sbírána i mezi obecnou populací a živnostníky.

Zmíněný nedostatek kvalifikovaných lidí vidí jako hlavní problém dvě třetiny oslovených startupů, přičemž druhou největší výzvou je úspěšná expanze na zahraniční trhy a třetím problémem je oblast práva a účetnictví. Pomoc státu je žádaná, ale ne vždy dobře cílená.

Chtějí expandovat, ale zapomínají na marketing

Tuzemské startupy jsou podle studie mladé, a to je z hlediska existence (většina je mladší tří let), tak věku zakladatelů (44 % z nich je 29 let a méně). Studie dále ukazuje, že 65 % startupů přináší novou službu, firmy zakládají většinou dva společníci a pouze 10 % byly ženy. Startupisté sami sebe vidí především jako inovátory.

Touha po expanzi mimo ČR je podle studie silná, ale většina startupů si zde chce zachovat alespoň částečnou přítomnost. Startupy si nestěžují na nedostupnost finančních prostředků. Naopak, rizikový kapitál většinou (77 %) vnímají jako dobře dostupný, byť si pro něj většinou nechodí do banky.

Vidíme zde poměrně rychlý rozvoj startupového prostředí, větší zájem investorů, od těch andělských až po venture kapitálové fondy. České startupy už se naučily podnikat i v náročnějších oblastech než je jen vývoj aplikací a pozitivní příklady lákají další inovátory,“ uvedl Petr Lemoch, COO Keiretsu Forum CEE.

Startupy se v ČR hodně věnují vývoji produktů, ale marketingový výzkum si objedná jen 11 % dotázaných a interně ho zpracuje dalších necelých 40 %. I zde mohou vznikat zárodky úskalí, kdy je sice hotový produkt, ale není jasné, komu a jak se bude prodávat,“ dodal expert agentury Perfect Crowd Martin Boček.

Zdroj: Keiretsu Forum








Úvodní foto: Sikov @ Fotolia.com

Komentáře