Podle analytiků společnosti Roland Berger vytlačují silní poskytovatelé on-line služeb pro uživatele smartphonů tradiční telekomunikační operátory. Experti předpovídají možný pokles tržeb tradičních operátorů v Evropě až o 20 %. Zisk před odečtením úroků, odpisů a zdaněním (EBITDA) by mohl klesnout až o 40 %.
Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí se podle expertů společnosti Roland Berger zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě a orientovat se na růstové oblasti a zeštíhlení provozu.
Studie dále tvrdí, že vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard eur do roku 2020 musí operátoři vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků.
Kdo je obávaná konkurence?
Operátory podle slov expertů vytlačuje pět největších internetových firem - Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft. Dohromady mají údajně tři miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu.
Jejich úspěch spočívá v silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi.
Možné scénáře vývoje
- „Pouze přístup“: telekomunikační firmy poskytují pouze přístup do sítí a mají omezený kontakt s koncovým uživatelem. Naopak poskytovatelé cloudových řešení nabízí své služby pod silnou značkou.
- „Více než přístup“: firmy budou nabízet nejen své sítě, ale také vybrané služby s přidanou hodnotou prostřednictvím partnerství s poskytovateli B2B2C služeb. Sítě se stanou komoditou.
- „Skupiny služeb“: operátoři se stanou plně integrovanými poskytovateli služeb, založených na jejich vlastní síti a nabídnou svá vlastní řešení v oblasti B2B2C služeb. Díky své silné značce dosáhnou lepší pozice na trhu.
Přístup k sítím bude i nadále hrát významnou roli. Nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny generují mobilní komunikace.
Zdroj: Roland Berger