Česká republika popravdě nikdy nepatřila k průkopníkům ekologie a kromě krátkého období hysterie nadnárodních korporací po čemkoliv zeleném se tady lidé řídili vždy zcela jinými aspekty, o čemž ostatně svědčí i velmi vysoké zastoupení dieselů ve vozovém parku. V IT tomu přitom ani letos nebude jinak, a to i přesto, že kdo nebyl na letošním CESu zelený, jako kdyby nebyl. V zemi, kde je pojem karbonová stopa takřka neznámý, půjde i letos při pořizování IT hlavně o peníze. I tak mají zelené produkty naději.
Nejvíc se zelenému IT daří v ČR v oblasti pevných disků - zelené disky s nižšími otáčkami se totiž zabydlují v domácích NASech. Jsou relativně tiché, produkují méně odpadního tepla a nižší přenosová rychlost způsobená pomalejšími otáčkami (obvykle 5400 ot./min., tedy to, od čeho se upustilo už před lety) zde zase tolik nevadí. Většina NASů je totiž ráda, když dosáhne na 30 MB/s, což i tyto pomalé disky bez problémů zvládají. Stejně tak zelené disky plně postačují coby vnitřní vybavení multimediálních center, jejichž popularita stále ještě roste, i když budoucnost je kvůli Smart TV poněkud nejasná.
V korporacích se to bude zelenat
Mnohem „veselejší“ situace pro zelené produkty však panuje v korporátní sféře. A to ne nutně jen tam, kde je nutné se aspoň jednou ročně pochlubit tím, kolik firma ušetřila tun CO2. S rostoucími cenami elektrické energie totiž firmy začínají řešit spotřebu svých serverů i desktopů. Ušetřené peníze např. díky virtualizaci, kdy se jednotky až desítky fyzických serverů nahradí několika málo nody zapojenými do clusteru, jdou přitom už teď do statisíců ročně. Navíc když už firma při virtualizaci mění své servery, nějaký ten marketing ohledně vyšší účinnosti zdrojů a nižší spotřebě ji může ovlivnit.
Zelenou však dostává zelená v oblasti desktopů. Větší firmy však více než co jiného zajímá to, jak zařídit vypínání desktopů na noc a zároveň zachování možnosti jejich vzdálené správy. To, že obojí umožňuje už pár let technologie Intel vPro, je přitom sice pravda, ale ne každá firma chce investovat do administrativního nástroje, který to umožňuje využít. To, jestli nějaký počítač využívá zdroj s vyšší účinností či „zelenějšími“ komponentami tak opět u nás primární roli nehraje.
A co z toho všeho pro resellery vyplývá? V rezidenčním segmentu jde o to „šetřit“ hluk a odpadní teplo u NASů event. domácky vyrobených serverů a multimediálních center. V korporacích lze prostřednictvím "zelených technologií" nalézt úspory elektrické energie u serverů i desktopů a vyřešit i jejich efektivnější správu. To znamená, že zelené produkty neprodáte dost pravděpodobně kvůli tomu, že jsou zelené. Když ale přijde zákazník, který řeší jiný primární problém, můžete mu je nabídnout, protože s nimi třeba ještě více ušetří. Rozhodně to ale není tak, jako to vypadalo na CESu, že zelený čtyřlístek na krabici produkt prodá bez ohledu na cenu a parametry. Alespoň v ČR zatím ne.