Poptávka po tabletech se nadále zvyšuje, značně se však zmírnilo tempo růstu. Za prvních sedm měsíců roku 2014 se jich ve sledovaných odbytových cestách prodalo meziročně o třetinu více. Obdobné srovnání před rokem ukázalo ještě na téměř čtyřnásobný přírůstek (3,8x).
Průměrná prodejní cena tabletů1 dlouhodobě klesá, ale také mírněji než v předchozím roce. V uvedeném letošním období se snížila o desetinu, zatímco před rokem došlo k meziročnímu poklesu zhruba o 50 %.
Letos v březnu se meziroční srovnání hodnoty prodeje tabletů poprvé dostalo do červených čísel. Přispěla k tomu jak nižší poptávka, tak i pokles průměrné ceny. Ta v období od ledna do července 2014 představovala částku 5 100 korun a ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku byla nižší o 600 korun.
Změnu ve struktuře prodávaného sortimentu tabletů představoval meziroční nárůst podílu modelů s úhlopříčkou displeje 8,0” až 8,9”. Objemový podíl tohoto segmentu se za prvních sedm měsíců letošního roku zvýšil 2,6 krát. Co do počtu se jich prodalo – průměrně za cenu 4 600 korun - takřka stejně jako tabletů s displejem 10” a větším. Do těch investovali kupující v průměru 7 300 korun.
Spotřebitelské preference flash paměti se ve větší míře přesunuly k přístrojům o velikosti paměti 8 GB, a pokryly tak 44 % celkové poptávky.
Modely s pamětí 16 GB, které před rokem představovaly segment s největším objemovým podílem, obsáhly v období od ledna do července 2014 necelých 40 % prodejů v kusech. Meziročně jejich podíl vzrostl o dva procentní body. Společně pokryly oba tyto segmenty přes 80 % objemu trhu tabletů.
1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.