Za loňský rok se prodej tiskových náplní snížil ve sledovaných odbytových cestách o 7 %, tržby však na českém trhu klesly pouze o necelé procento. Ztráty generovaly inkoustové cartridge. Zatímco tonery vykázaly v kusech 2% nárůst, obratově se jejich prodej zvedl takřka o 6 %. U obou typů náplní se přitom meziročně mírně zvýšil podíl originálního sortimentu.
V první čtvrtině 2016 klesl objem prodeje tiskových náplní o 4 %, avšak tržby skončily s 8% přírůstkem. Ten zajistily opět tonery, kterých se v meziročním srovnání prodalo o 6 % více za cenu v průměru o 7 % vyšší, což se odrazilo na růstu hodnoty prodeje o 14 %. Průměrná cena se meziročně zvedla také u inkoustových cartridgí, což zmírnilo záporný výsledek srovnání tržeb – ty klesly o 3 %.
Podíl originálních náplní zvolna a dlouhodobě narůstá. V minulém roce pokryl z celkové poptávky přes 70 %, na celkové hodnotě prodeje se podílel u inkoustových cartridgí 87 %, u tonerů 88 %. Meziroční srovnání prvních třech měsíců letošního roku ukazuje rovněž na rostoucí podíl originálního sortimentu, byť velmi mírným tempem.
Průměrná cena tiskových náplní (za jeden kus) se zvedla za první kvartál jak u výrobků pro inkoustový, tak i laserový tisk. V tomto období zaplatili kupující za inkoustovou cartridge v průměru 376 korun, do originálního provedení investovali 445 korun. U tonerů odpovídal průměr za první tři měsíce letoška částce 1 867 korun, za originální tonery vydali spotřebitelé 2 304 korun.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.