Obrat se spotřební elektronikou1 zůstal v prvním kvartálu letošního roku 2 % v kladných číslech díky nárůstu poptávky po televizorech.
Kromě této klíčové skupiny zaznamenaly meziroční zvýšení obratu i minireproduktory a dokovací stanice, dále sluchátka, HiFi komponenty a také reproduktory zařazené do sledování od začátku loňského roku.
U většiny skupin přitom meziročně vzrostla průměrná cena - především díky zájmu spotřebitelů o technicky vybavenější, a tedy v průměru dražší, část sortimentu.
Televizorů se za první čtvrtletí letošního roku prodalo o 6,5 % více, průměrná cena zůstala meziročně zhruba na stejné výši, tj. 10 600 korun.
Relativně nízký základ z roku 2013, dozvuky intervence ČNB i zimní olympijské hry se promítly do dvouciferného nárůstu prodeje televizorů jak v kusech, tak i v hodnotě v lednu a v únoru 2014.
Z hlediska technologie vedou LCD přístroje, které v prvním čtvrtletí představovaly 96 % celkového objemu, poptávka po tomto sortimentu se meziročně zvýšila téměř o 8 %.
Plazmy každoročně ztrácí, za první čtvrtletí se prodej v kusech snížil meziročně o 17 %. Z LCD televizorů se v rostoucí míře prodávaly modely s většími úhlopříčkami, ale i ty podléhaly na úrovni jednotlivých segmentů a modelů nemalé cenové erozi.
Příkladem jsou tři nejprodávanější segmenty skupiny z hlediska velikosti úhlopříčky. Prvním je sortiment s úhlopříčkou 31 až 32 palců s 34% objemovým podílem v prvním čtvrtletí 2014 – průměrná cena klesla meziročně z částky 7 700 korun na 6 900 korun.
Druhý nejprodávanější zahrnuje výrobky s úhlopříčkou 40 až 42 palců, které se v loňském prvním kvartálu prodávaly průměrně za 13 500 korun, zatímco o rok později za ně kupující zaplatili o necelých 1 200 korun méně.
Zhruba desetinu poptávky pokryly přístroje s úhlopříčkou 43 až 49 palců, u nichž pokles průměrné ceny dosáhl v meziročním srovnání 1800 korun.
1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, reproduktory, minireproduktory a dokovací stanice, rádia, MP3/MP4 přehrávače, autonavigace a sluchátka.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.