Zdeněk Bárta, GfK: Tonerů se v ČR za rok 2013 prodalo o pětinu víc

19. 5. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Za loňský rok klesla ve sledovaných odbytových cestách poptávka po tiskových náplních o 4 %, celkové tržby však díky rostoucímu prodeji tonerů zůstaly necelými třemi procenty v kladných číslech.

Právě tonerů se meziročně prodalo takřka o pětinu více a podobným tempem vzrostla za minulý rok také hodnota jejich prodeje. Na začátku letošního roku, v lednu a únoru, prodej tonerů pokračoval v růstu, ale již podstatně mírnějším tempem.

Prodej inkoustových cartridgí klesl za rok 2013 zhruba o desetinu při meziročním snížení průměrného výdaje za jeden kus o 4 %. Tlak na cenu ze strany spotřebitelů vyvolává jak nárůst podílu neoriginálních náplní, tak i rostoucí zájem o vícekusová, a tedy v průměru na jeden kus levnější, balení.

Za minulý rok se navýšil objemový podíl non-genuine inkoustových cartridgí na 27 % a jeho nárůst pokračoval i v prvních dvou měsících letošního roku, kdy se již dotkl 30 %. V celkových tržbách inkoustových cartridgí se tyto výrobky odrazily přibližně pětinou - v roce 2013 i v lednu a únoru 2014.

Zhruba každá čtvrtá inkoustová náplň se vloni prodala v „multipacku“, zatímco u tonerů obsáhl tento segment 7 % jejich poptávky a rovněž podobný díl tržeb. U inkoustových náplní se vícekusová balení podílela na celkové hodnotě prodeje tohoto sortimentu 16 % a ve srovnání s jednokusovým balením se v průměrné ceně (za kus) lišila o necelých 200 korun.

V jednotlivých měsících roku 2013 se přitom celková průměrná cena inkoustových cartridgí pohybovala v rozmezí 370 až 390 korun, tonery se v uvedeném období prodávaly průměrně za 1 700 až 1 900 korun.

bitcoin_skoleni


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys