Prodeje smartphonů na českém trhu stále ještě rostou, tempo přírůstku se však oproti předchozímu roku podstatně snížilo. Za první polovinu 2016 se ve sledovaných odbytových cestách poptávka zvedla meziročně o necelou desetinu, zatímco před rokem dosáhla výrazného dvouciferného růstu.
Na trhu se dařilo prosadit novinkám, které vytáhly cenový průměr opět výše. Průměrná cena1 se za první pololetí zvýšila v meziročním srovnání o 10 %, obdobné srovnání ceny před rokem přitom ještě ukazovalo její pokles.
V červnu 2016 si modely uvedené na trh v tomto roce zajistily už třetinový podíl na objemu prodeje za toto období. Zájem rostl o modely vyšší technické úrovně a výbavy, což posunulo průměrnou cenu na červnových 6 700 korun. V tomto měsíci tvořily modely s displejem od 5" do 5,6" už 63 % prodejů v kusech, modely s dual SIM technologií přes polovinu objemu a například rozlišení fotoaparátu u 40 % prodaných smartphonů přesáhlo 12 MPx.
Nicméně u prodávaného sortimentu s displejem od 5" do 5,6", který za první půlrok odpovídal za 61 % objemu trhu smartphonů, klesla v meziročním srovnání průměrná cena, a to z hodnoty 6 900 korun na 6 350 korun.
Naopak u menších displejů se prodávaly i relativně dražší výrobky. Za modely s displejem od 4" do 4,99" zaplatili v prvním pololetí 2016 kupující průměrně 6 600 korun, částku o necelých 1 200 korun vyšší než před rokem.
1 Průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.