Zdeněk Bárta, GfK: Tabletům se na českém ani slovenském trhu nedaří

8. 8. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: GfK
Vývoj českého a slovenského trhu s tablety komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Český trh tabletů vykázal při meziročním srovnání prvních pěti měsíců letošního roku v různé míře pouze ztráty. Poptávka klesla ve sledovaných odbytových cestách v souhrnu o 11 %, nejvýrazněji v květnu – o 17 %. Objemové přírůstky z poslední třetiny loňského roku se tak v následujícím období nezopakovaly. Snížila se také průměrná prodejní cena – na částku1 4 900 korun tj. meziročně o necelých 10 %.

Zájem poklesl rovněž o tabletové počítače, tj. notebooky s oddělitelným displejem a tablety s operačním systémem Windows, v objemu o 14 %. Nicméně pokles hodnoty značně zmírnil nárůst průměrné ceny prodávaného sortimentu. GfK tabletové počítače řadí do skupiny přenosných počítačů. Z celkového prodeje této skupiny v kusech zajistily v období ledna až května 2017 necelých 9 %.

Tabletů s displejem do 7,9‘‘ se prodalo zhruba stejně jako modelů s úhlopříčkou displeje od 9‘‘ – každý z těchto segmentů se na celkovém objemu prodeje podílel v období letošního ledna až května 42 %. Tablety o velikosti úhlopříčky 8‘‘ až 8,9‘‘ pokryly 16 % poptávky a v objemu ztratily meziročně bezmála třetinu.

Na celkových tržbách se největší měrou (59 %) podílel sortiment s displejem 9‘‘ a větším – ten ale postihla značná cenová eroze, která u něj posunula 2% meziroční snížení objemu prodeje ke dvouciferné ztrátě v obratu.

Také na Slovensku2 se tabletům podařilo v části roku 2016 dosáhnout navýšení poptávky oproti předchozímu roku, letošní výsledky zatím ukazují v objemu pouze na ztráty – ve výši necelých 30 % za leden až květen.

Pokles hodnoty nicméně zmírnil nárůst průměrné ceny o 12 %. Za ten odpovídal především sortiment s úhlopříčkou od 9‘‘, který pokryl přes dvě třetiny tržeb za tablety. V průměru se tablety na Slovensku prodávaly v uvedeném období za necelých 170 eur, za modely s displejem od 9‘‘ kupující zaplatili 220 eur.

1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.

2 Data za open market.

ICTS24


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci