Český trh tabletů vykázal při meziročním srovnání prvních pěti měsíců letošního roku v různé míře pouze ztráty. Poptávka klesla ve sledovaných odbytových cestách v souhrnu o 11 %, nejvýrazněji v květnu – o 17 %. Objemové přírůstky z poslední třetiny loňského roku se tak v následujícím období nezopakovaly. Snížila se také průměrná prodejní cena – na částku1 4 900 korun tj. meziročně o necelých 10 %.
Zájem poklesl rovněž o tabletové počítače, tj. notebooky s oddělitelným displejem a tablety s operačním systémem Windows, v objemu o 14 %. Nicméně pokles hodnoty značně zmírnil nárůst průměrné ceny prodávaného sortimentu. GfK tabletové počítače řadí do skupiny přenosných počítačů. Z celkového prodeje této skupiny v kusech zajistily v období ledna až května 2017 necelých 9 %.
Tabletů s displejem do 7,9‘‘ se prodalo zhruba stejně jako modelů s úhlopříčkou displeje od 9‘‘ – každý z těchto segmentů se na celkovém objemu prodeje podílel v období letošního ledna až května 42 %. Tablety o velikosti úhlopříčky 8‘‘ až 8,9‘‘ pokryly 16 % poptávky a v objemu ztratily meziročně bezmála třetinu.
Na celkových tržbách se největší měrou (59 %) podílel sortiment s displejem 9‘‘ a větším – ten ale postihla značná cenová eroze, která u něj posunula 2% meziroční snížení objemu prodeje ke dvouciferné ztrátě v obratu.
Také na Slovensku2 se tabletům podařilo v části roku 2016 dosáhnout navýšení poptávky oproti předchozímu roku, letošní výsledky zatím ukazují v objemu pouze na ztráty – ve výši necelých 30 % za leden až květen.
Pokles hodnoty nicméně zmírnil nárůst průměrné ceny o 12 %. Za ten odpovídal především sortiment s úhlopříčkou od 9‘‘, který pokryl přes dvě třetiny tržeb za tablety. V průměru se tablety na Slovensku prodávaly v uvedeném období za necelých 170 eur, za modely s displejem od 9‘‘ kupující zaplatili 220 eur.
1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.
2 Data za open market.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.