Poptávka po přenosných počítačích se ve sledovaných odbytových cestách za období ledna až září 2016 snížila meziročně zhruba o desetinu, zatímco před rokem dosáhlo obdobné srovnání ještě 14% přírůstku.
Ten v té době generovaly zčásti i levné modely s Windows with Bing, což se promítlo i do snížení cenového průměru prodávaného sortimentu. Letos již průměrná cena meziročně rostla v každém s prvních devíti měsíců roku, v průměru o 5 %.
Z celkového objemu prodeje počítačů (stolních i přenosných) a tabletů tvořily přenosné nadále těžiště prodeje (46 %) a v celkových tržbách se odrazily téměř 60 %.
V průměru za ně spotřebitelé zaplatili v prvních třech čtvrtinách 2016 částku 15 100 korun, oproti stejnému období předchozího roku vyšší o 700 korun.
Rostoucí podíl zaznamenaly v objemu ultratenké notebooky (meziročně na 16 %), sortiment „desktop replacement“ a dále tabletové počítače (notebooky s oddělitelným displejem a tablety s operačním systémem Windows).
V hodnotě zajistily ultratenké notebooky za prvních devět měsíců 2016 už čtvrtinu trhu. Ztrácejícím, přesto nadále klíčovým segmentem zůstaly klasické notebooky, které z celkové poptávky po přenosných počítačích zajistily dvě třetiny, z celkového obratu 60 %.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.