Obrat se spotřební elektronikou1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) zůstal v České republice v první třetině roku 2016 ve ztrátách, a to meziročně ve výši 6 %. Pokles vykázal už za první tři měsíce letošního roku a dubnové výsledky jej zmírnily jen částečně. Ze třinácti produktových skupin zaznamenaly ve sledovaných odbytových cestách přírůstek pouze čtyři z nich: set-top boxy (díky digitálním satelitním přijímačům), minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka a kamkordéry (z nich pouze akční kamery).
Také slovenský trh se třinácti produktovými skupinami spotřební elektroniky zůstal v uvedeném období obratově v záporných číslech – o 4 %. Do plusu se v meziročním srovnání dostaly první tři výše uvedené skupiny jako na českém trhu, navíc přibyly reproduktory a herní konzole. Tržby za klíčovou skupinu – televizory – však skončily na Slovensku pouze s nulovým přírůstkem (+0,1 %), zatímco na českém trhu klesly o 7 %.
V Česku se poptávka po televizorech snižovala, avšak průměrná prodejní cena dlouhodobě rostla – díky prodeji modelů stále vyšší technické úrovně a rovněž díky zájmu o větší úhlopříčky. Obratově rostl meziročně sortiment s displejem 55" a větším. Zvýšení podílu na celkové hodnotě televizorů zaznamenaly meziročně smart (chytré) televize (na 74 %), s rozlišením Ultra HD (na 28 %) i zakřivenou obrazovkou (na 7 %). Cenový průměr televizorů se přiblížil k částce 11 200 korun.
Na Slovensku vycházelo meziroční srovnání objemu prodeje televizorů záporné od ledna do března 2016, ale duben zajistil přírůstek, byť doprovázený poklesem průměrné ceny. V souhrnu se za první třetinu 2016 snížila poptávka o 4 % při 4% růstu průměrné ceny. Ta se meziročně zvedla na částku přibližně 400 eur, i když právě průměr za duben (370 eur) ji z celkové výše za první třetinu roku ubral.
1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, reproduktory, minireproduktory a dokovací stanice, rádia, autonavigace, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.