Zdeněk Bárta, GfK: Poptávka po mobilních telefonech v ČR nadále roste

4. 8. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vývoj českého trhu s mobilními telefony komentuje Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu GfK založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Poptávka po mobilních telefonech nadále roste. Za prvních pět měsíců letošního roku se ve sledovaných odbytových cestách zvýšil objem prodeje smartphonů meziročně téměř o pětinu, klasických mobilů se prodalo zhruba stejné množství (+ 1 %).

U obou typů přístrojů došlo k poklesu průměrné ceny1, což se promítlo nepříznivě do vývoje tržeb. Ty u klasických přístrojů klesly o 12 %, zatímco u smartphonů se významně snížilo tempo jejich růstu – na necelých 7 %.

Za smartphony zaplatili kupující v prvních pěti měsících 2014 průměrně 6 200 korun, což bylo téměř o 700 korun méně než před rokem, a to navzdory zájmu o technicky vybavenější výrobky.

V rostoucí míře se prodávaly přístroje s větším displejem, i když těžiště prodejů tvořil stále sortiment s úhlopříčkou 4” (vč.) až 5”. Výrobky s displejem 5” (vč.) až 5,6” představovaly v letošním lednu 7 % objemu a tento podíl do května takřka zdvojnásobily.

Naopak pokles zájmu zaznamenal segment s displejem 3” (vč.) až 4” – v lednu pokryl ještě 20 % poptávky, v květnu již o sedm procentních bodů méně. 

Podstatnou část prodaných smartphonů tvořily modely se dvěma fotoaparáty, jejichž objemový podíl se v květnu přiblížil k 80 %. Časté rozlišení fotoaparátu se pohybovalo mezi 5 až 6 Mpx, tyto přístroje obsáhly letos v květnu přes 40 % objemu. S vyšším rozlišením fotoaparátu – 6 až 9 Mpx, se prodalo přibližně 30 % smartphonů a desetinu poptávky již pokryly modely s rozlišením 9 Mpx a vyšším.

1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.

ICTS24


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci