Prodej mobilních telefonů vykazuje ve sledovaných odbytových cestách GfK nadále dvouciferný růst. Za první třetinu roku 2015 však přírůstek v objemu vytvářely pouze smartphony, zatímco o klasické mobilní telefony zájem spotřebitelů značně klesl.
Obdobné srovnání před rokem přitom pro ně skončilo těsně v kladných číslech, v prvních čtyřech měsících letošního roku již výsledky za klasické mobily ukázaly v objemu i korunách na trvalou ztrátu.
Tahounem českého trhu byly jednoznačně smartphony, které v první třetině letoška tvořily přes 70 % poptávky po mobilních telefonech. V průměru za ně kupující zaplatili téměř 6 000 korun1, před rokem vydali ještě o 300 korun více.
Pro srovnání průměrná cena klasického mobilního telefonu představovala v té době částku 1000 korun, v letošní první třetině nižší o 100 korun. Převážnou část tržeb za mobilní telefony, konkrétně v první třetině letoška 95 %, tak zajistily smartphony.
Modely smartphonů uvedené na trh v letošním roce, se poměrně rychle dostávaly ke konečným spotřebitelům. V dubnu pokryly tyto novinky pětinu celkové poptávky po smartphonech.
Dále se zvyšoval podíl sortimentu se dvěma sloty na SIM karty, ten v dubnu odpovídal za třetinu celkového objemu prodeje smartphonů. Rovněž podíl výrobků s displejem od 5 do 5,59‘‘ se postupně zvyšoval, v dubnu téměř na třetinu celkového prodeje v kusech.
1 Hodnota prodeje a průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.