Za první tři měsíce letošního roku vzrostly v rámci panelového trhu tržby za spotřební elektroniku1 o 3 %. Meziroční srovnání za rok 2014 přitom ukázalo ještě na 3% ztrátu. V úvodu roku se dařilo televizorům, které pokryly – podobně jako před rokem – 79 % celkového obratu sektoru za první kvartál.
Dalších sedm skupin spotřební elektroniky vykázalo dvouciferný růst, zatímco pokles – také dvouciferný – zaznamenaly pouze tři produktové skupiny: set-top-boxy, video přehrávače a rekordéry a autonavigace.
Pokračuje oživení audio trhu, kde v prvním čtvrtletí rostou všechny kategorie: stolní audiosystémy, reproduktory, Hi-Fi komponenty i rádio přístroje.
Poptávka po televizorech se za první čtvrtinu letošního roku zvýšila o 2 %, v průměru se televizory prodávaly za cenu o 100 korun vyšší než před rokem – za 10 700 korun. V rostoucí míře se prodával dražší sortiment – s většími úhlopříčkami a funkcemi Smart, Full HD či Ultra HD a zobrazením 3D/3D Ready.
Prodej v kusech i korunách meziročně klesl u většiny televizorů s úhlopříčkou do 39‘‘, růst naopak zaznamenaly segmenty 40 až 49‘‘, 55 až 69‘‘ a v hodnotě i modely s úhlopříčkou 70‘‘ a větší, byť odpovídaly jen zlomku trhu.
Přes polovinu objemu prodeje už obsáhly televizory s funkcí Smart (54 %), přes čtvrtinu prodejů (27 %) tvořily modely s 3D/3D Ready zobrazením, přes 70 % sortimentu se prodalo s rozlišením Full HD a 3 % poptávky už vytvářel rostoucí Ultra HD segment.
Nejpočetněji prodávaným sortimentem spotřební elektroniky byly i v prvním kvartálu letošního roku ze sledovaných skupin právě sluchátka.
Kupující za ně zaplatili průměrně 400 korun, tedy zhruba o desetinu více než ve stejném období před rokem.O nárůst průměrné ceny se zasloužily dražší typy sluchátek – náhlavní s kabelem či s bezdrátovou technologií. Poptávka po modelech s kabelem do uší klesla meziročně takřka o 10 %.
1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, reproduktory, minireproduktory a dokovací stanice, rádia, autonavigace a sluchátka.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.