Prodej přenosných počítačů klesl ve sledovaných odbytových cestách v ČR za období od ledna do července roku 2017 meziročně o 6 %, tržby však zůstaly na stejné výši.
Kupující vydali za přenosný počítač v průměru 16 200 korun, což bylo o 1 tisíc korun více než před rokem. Nárůst cenového průměru tak kompenzoval nižší poptávku, obratově trh neklesl, zatímco obdobné srovnání před rokem ještě skončilo s 5% ztrátou.
Dařilo se ultratenkému provedení a také hernímu segmentu. Na celkovém počtu prodaných přenosných počítačů tvořilo ultratenké provedení 23 %, z celkové hodnoty českého trhu zhruba třetinu.
O necelé 3 procentní body se meziročně zvýšil hodnotový podíl sortimentu s úhlopříčkou displeje do 15’’, zatímco modely s dotykovým displejem naopak zaznamenaly pokles o 2 procentní body.
Na Slovensku se v rámci panelového trhu zvýšila průměrná cena meziročně o 13 % a posunula obrat – navzdory 5% ztrátám v objemu – do kladných čísel.
Poptávka po přenosných počítačích byla nižší než před rokem už od února letošního roku, k poklesu obratu však v meziročním srovnání došlo pouze v květnu. V průměru zaplatili kupující za přenosný počítač 590 eur.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.