Poptávka po skenerech zaznamenala ve sledovaných distribučních kanálech za loňský rok pokles o více než pětinu. Nejvýrazněji se v meziročním srovnání snížila ve třetím čtvrtletí, kdy zůstal relativně nižší i objemový podíl ručních skenerů. Právě těm se dařilo zejména na konci roku, v prosinci 2013 představovaly přes 10 % celkového objemu.
Těžiště prodeje však zůstalo také v minulém roce u přístrojů ve stolním provedení - „flatbed“, které obsáhly necelých 90 % poptávky. V průměru za ně kupující zaplatili 2 500 korun, přičemž v mírně rostoucí míře se prodávaly výrobky s vyšším rozlišením.
U segmentu průchodových skenerů – „sheetfeed“- došlo za uplynulý rok k mírnému snížení podílu v objemu i hodnotě. Tento sortiment se vloni prodával průměrně za 10 300 korun a do celkových tržeb za skenery se promítnul téměř 15 %.
Hodnota prodeje skenerů se za loňský rok ve srovnání s rokem 2012 snížila o čtvrtinu. V průměru zaplatili spotřebitelé za skener 3 200 korun, tedy přibližně o 100 korun méně než v předchozím roce. Ve větší míře se přitom dařilo levným přístrojům v ceně zhruba do 2 tisíc korun, což dohromady s celkově nižší poptávkou jen prohloubilo meziroční ztráty tržeb.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.