Meziroční srovnání tržeb za sektor spotřební elektroniky1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) zůstalo v České republice v období ledna až října 2016 takřka na stejné výši jako před rokem. Pokles představoval ve sledovaných odbytových cestách pouze 0,1 %.
U klíčové skupiny televizorů se obrat snížil o 2 %, naopak přírůstek vykázalo pět ze sledovaných skupin: set-top boxy (díky poptávce po přijímačích satelitního HD vysílání), minireproduktory a dokovací stanice, rádia, sluchátka a kamkordéry (z nich akční kamery).
Slovenský trh spotřební elektroniky se obratově zvedl téměř o 10 %. Příznivě se vyvíjel prodej televizorů – poptávka se zvýšila o 8 %, tržby o 12 %. Dařilo se i dalším skupinám – podobně jako na českém trhu obratově rostly set-top boxy, sluchátka, minireproduktory a dokovací stanice, navíc zaznamenaly přírůstek i herní konzole a reproduktory.
Podíl televizorů na celkové hodnotě sektoru stoupl o procentní bod na 69 %, zatímco na českém trhu se o procentní bod snížil na 60 %.
V Česku prodej televizorů v kusech i v hodnotě neroste, drobný růst (o 3 %) však vykázala průměrná cena. Za její zvýšení odpovídal sortiment větších úhlopříček, který rostl objemově i obratově dvouciferným tempem: šlo o modely od 55" do 59" a také s větší úhlopříčkou. U obou těchto segmentů ale cenový průměr prodávaného sortimentu klesal, konkrétně u výrobků s úhlopříčkou 55" až 59" na částku přibližně 23 700 korun, tj. meziročně zhruba o 2 250 korun.
Slovenský trh televizorů si od loňského dubna zajistil meziroční přírůstky – často dvouciferné – jak v kusech, tak i v eurech. Průměrná cena se zvýšila o 3 % na částku 402 eur.
Největším tempem sice meziročně narostly větší úhlopříčky, do ztrát v obratu se nicméně nedostaly ani některé přístroje menších rozměrů. Příkladem jsou modely s úhlopříčkou od 30" do 34" s obratem vyšším meziročně o 10 % nebo televizory s obrazovkou od 40" do 54".
1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, reproduktory, minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty, jen v ČR: HiFi komponenty, autonavigace, rádia.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.