Zdeněk Bárta, GfK: Český trh se spotřební elektronikou roste

15. 1. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: GfK
Vývoj českého trhu se spotřební elektronikou komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Tržby za sektor spotřební elektroniky1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) se za prvních deset měsíců roku 2017 zvýšily ve sledovaných odbytových cestách meziročně o 3 %.

Na růstu se podílely také televizory, které při obdobném srovnání před rokem skončily ve ztrátě. Za leden až říjen roku 2017 vygenerovaly 2% přírůstek v hodnotě a řada dalších produktových skupin rostla dvouciferně.

Nejvýrazněji se zvýšil obrat u reproduktorů, sluchátek a herních konzolí. Pokles zaznamenaly naopak set-top boxy (které před rokem rostly díky poptávce po přijímačích satelitního HD vysílání) a dále videopřehrávače, autonavigace a digitální fotoaparáty.

Televizorům napomohla k růstu tržeb vyšší průměrná cena – meziročně o 6 %, zatímco poptávka byla o 3 % nižší. Již v srpnu se cenový průměr dostal nad 12 tisíc korun, o což se zasloužily velké úhlopříčky od 55‘‘. Jejich podíl na obratu za televizory meziročně opět narostl, a to na 36 %.

U segmentů obdobných parametrů však průměrná cena často klesala, konkrétně u modelů s úhlopříčkou od 55‘‘ do 59‘‘ se oproti předchozímu roku snížila o 2 700 korun na částku 20 940 korun.

Také na Slovensku se tržby za televizory meziročně zvýšily, ačkoliv poptávka mírně klesla.  Za leden až říjen 2017 narostla průměrná cena meziročně o 8 %, v hodnotě byl slovenský trh televizorů vyšší o 5 %. A to navzdory meziročně nižšímu objemu prodeje od dubna do října roku 2017.

Tahounem růstu byl opět sortiment s úhlopříčkou od 55", který dosáhl dvouciferného nárůstu. Na celkovém obratu za televizory se v období ledna až října podílel 39 %.

1 Pozn.: Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, reproduktory,  minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty, autonavigace, rádia.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

ICTS24

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

 

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?