Tržby za sektor spotřební elektroniky1 (včetně herních konzolí a digitálních fotoaparátů) se za prvních deset měsíců roku 2017 zvýšily ve sledovaných odbytových cestách meziročně o 3 %.
Na růstu se podílely také televizory, které při obdobném srovnání před rokem skončily ve ztrátě. Za leden až říjen roku 2017 vygenerovaly 2% přírůstek v hodnotě a řada dalších produktových skupin rostla dvouciferně.
Nejvýrazněji se zvýšil obrat u reproduktorů, sluchátek a herních konzolí. Pokles zaznamenaly naopak set-top boxy (které před rokem rostly díky poptávce po přijímačích satelitního HD vysílání) a dále videopřehrávače, autonavigace a digitální fotoaparáty.
Televizorům napomohla k růstu tržeb vyšší průměrná cena – meziročně o 6 %, zatímco poptávka byla o 3 % nižší. Již v srpnu se cenový průměr dostal nad 12 tisíc korun, o což se zasloužily velké úhlopříčky od 55‘‘. Jejich podíl na obratu za televizory meziročně opět narostl, a to na 36 %.
U segmentů obdobných parametrů však průměrná cena často klesala, konkrétně u modelů s úhlopříčkou od 55‘‘ do 59‘‘ se oproti předchozímu roku snížila o 2 700 korun na částku 20 940 korun.
Také na Slovensku se tržby za televizory meziročně zvýšily, ačkoliv poptávka mírně klesla. Za leden až říjen 2017 narostla průměrná cena meziročně o 8 %, v hodnotě byl slovenský trh televizorů vyšší o 5 %. A to navzdory meziročně nižšímu objemu prodeje od dubna do října roku 2017.
Tahounem růstu byl opět sortiment s úhlopříčkou od 55", který dosáhl dvouciferného nárůstu. Na celkovém obratu za televizory se v období ledna až října podílel 39 %.
1 Pozn.: Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, reproduktory, minireproduktory a dokovací stanice, sluchátka, herní konzole a digitální fotoaparáty, autonavigace, rádia.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.