Pak přišlo extrémní posílení koruny vůči dolaru na 14 Kč/USD a byl tu další fenomén, tentokrát nakupování v USA.
Nyní však nastává větší problém – zahraniční internetové obchody, které to s českým trhem začínají myslet vážně. Letos ale na český trh vstoupilo eBay i Amazon. Navíc se pozvolna objevují i menší hráči z Německa, kteří navíc nemají problém komunikovat se zákazníky česky.
Tito hráči (vyjma poněkud specifického eBay) přitom mají hned několik společných atributů. Předně umějí jednat slušně a seriózně se svými zákazníky. Například německý zoohit.cz, který se orientuje na domácí mazlíčky, účtuje zboží zákazníkovi placené platební kartou až po jeho dodání kurýrem z Mnichova, které je navíc zdarma při nákupu nad 1000 Kč a jinak stojí 99 Kč. Tedy stejně, jako když si něco necháte poslat od českého internetového obchodu naší „skvělou“ Českou poštou.
Zahraniční obchody však konkurují těm českým také cenou a šířkou svého sortimentu. A to neplatí nutně jen pro Amazon, u kterého je široký sortiment základním předpokladem. Navíc větší zahraniční hráči, podobně jako ti čeští velcí hráči, mají velké množství zboží skladem. A skladem znamená na západ od nás, že to mají skutečně u sebe na skladě, a ne, že po objednání a zaplacení (protože u nás se přeci platí předem) zjistíte, že skladem bylo, že to je možná ve skladu u dodavatele, kde to ve skutečnosti nakonec nebylo.
Výhoda českých e-shopů?
Jedinou výhodou českých internetových prodejců tak zatím zůstává to, že ti zahraniční si u nás příliš neplatí reklamu. Mají prostě tak silný brand, že spoléhají na to, že Češi o nich už vědí anebo že u nich stejně už v minulosti nakupovali.
V případě menších německých hráčů jde pak spíš o sázku na word of mouth a doplněk ke svému domovskému internetovému obchodu v Německu, který nejen že získal lokalizaci do češtiny, ale také migroval na .cz doménu.
Jakmile však zahraničním obchodům začnou z Česka plynout zajímavé příjmy, je celkem pravděpodobné, že začnou investovat i do marketingu v Česku. Navíc řada zahraničních obchodů už pochopila místní specifikum nákupních rádců a začíná v nich figurovat. Českým internetovým obchodům tak brzo nezbude, než se začít k zákazníkům chovat stejně slušně jako to dělají v zahraničí, začít jim nabízet kvalitní logistické služby a nikoliv doručování Českou poštou (potažmo jinými u nás oblíbenými a neméně „kvalitními“ službami) a hlavně začít zejména některé zboží nabízet za trochu rozumnější ceny, což bude často nepřímo implikovat nutnost tvrdě si došlápnout na české zastoupení anebo začít nakupovat také v Německu či UK, jako to dělají zahraniční konkurenti.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.