"Co se týká současných uživatelů Windows XP, nabídneme jim možnost pořídit cenově zvýhodněné médium s upgradem a převést licenci na Windows 7," sdělila IDG mluvčí Microsoftu prostřednictvím elektronické pošty. Ve zprávě potvrdila i nutnost „čisté" instalace.
Upgrade z Windows XP poskytl Microsoft také v lednu 2007 v souvislosti s uvedením operačního systému Windows Vista. „Upgrade" z XP na Windows 7 však znamená, že uživatel přijde při instalaci o původní data a nastavení, pokud si je předtím neuloží.
Stejný postup přitom výrobce zvolil v případě uvedení Windows Vista. Upgrade z XP byl možný, zatímco upgrade z Windows 2000 vyžadoval čistou instalaci.
Podle Davida Smitha, analytika společnosti Gartner, se nyní jedná o upgrade v omezeném slova smyslu. Smith zároveň toto rozhodnutí Microsoftu komentuje s pochopením. „Převod systému bude fungovat z předchozí verze na další, upgrade ob jednu verzi by byl technicky příliš náročný."
Michael Gartenberg, dříve analytik společnosti JupiterResearch a nyní viceprezident mobilní strategie u JupiterMedia, souhlasí: „ Pro většinu koncových uživatelů to pravděpodobně bude znamenat, že budou mít spolehlivěji nainstalovaný software."
„Pro Microsoft bude mnohem jednodušší, když nebude muset podporovat přechod z Windows XP na Windows Vista," uvedl dále Gartenberg. „Je to způsob jak se něčeho zbavit mnohem dříve."
Firmy nejprve Vistu
To ale s největší pravděpodobností není cílem Microsoftu, který by naopak uvítal přechod zákazníků na Windows 7 z operačního systému Vista. Gavriella Schuster z produktového managementu Microsoftu uvedla na svém blogu pro firemní zákazníky, že by měli vzít v potaz tyto fakta:
- Můžete najít svou společnost vsituaci, kdy již nejsou aplikace podporovány na Windows XP, ale zároveň ještě nemají podporu ani na Windows 7.
- Budete potřebovat čas pro zhodnocení Windows 7, stejně jako pro evaluaci jakéhokoliv jiného systému dříve. Pokud je vydání Windows 7 naplánováno 3 roky po vydání Windows Vista, celková perioda pro zavádění do vlastních prostředí bude u mnohých zákazníků spíše 5 let po vydání Windows Vista.
Po vás resellery bude klíčová možnost nabídnout zákazníkům užívajícím Windows XP cenově zvýhodněný upgrade. Podle informací z lokální pobočky se jejich podíl OS Windows XP na českém trhu pohybuje okolo 80 %. Ceny Windows 7, včetně upgradu, zatím bohužel nejsou známy.
Vydělat můžete i na „odborném" převodu dat. Dále je na vašem zvážení, zda budete v současnosti z výše uvedených důvodů přesvědčovat zákazníky o nutnosti přechodu na Windows Vista. Je pravděpodobné, že se z důvodu úsporných opatření budou tomuto kroku bránit.
Velkým zákazníkům s managovaným prostředím, kteří zavádějí nové OS se zpožděním 12-18 měsíců doporučuje Microsoft testování Visty kvůli vysoké kompatibilitě HW a aplikací se systémem Windows 7. Tito zákazníci totiž stráví průměrně 6-12 měsíců s testováním aplikací. Pokud budou mít většinu aplikací Vista Ready, mohou tento čas výrazně zkrátit a nebudou muset řešit případné problémy, což může být i váš argument při prodeji.
U menších firem, využívajících běžné aplikace a lokální ERP systém, budete mít situaci složitější. Pokud využívají OEM licence bez dalších nástrojů hromadné instalace, můžete jim doporučit přechod přímo na Windows 7.
Pouze dvě verze Windows 7?
Lídr trhu s operačními systémy nyní velmi tlačí na datum vydání nové verze. Pouhé dva týdny poté, co společnost poskytla první beta verzi Windows 7 ke stažení široké veřejnosti, oznámili její zástupci, že se blíží „konečnému vydání".
I když Microsoft plánuje marketing pro dvě verze Windows 7, nabídne ve skutečnosti šest edicí, uvedl minulý týden Mike Ybarra, generální manažer společnosti. „Naší největší výzvou je získat miliardu zákazníků. Bylo by těžké je uspokojit jen jednou verzí. Existují zde uživatelé, kteří požadují každou funkci, nebo naopak tací, co chtějí systém, který by rostl s nimi," komentoval obchodní plány společnosti Mike Ybarra.
Na domácí uživatele se Microsoft zaměří s verzí Windows 7 Home Premium, na firmy pak s edicí Windows 7 Professional. Microsoft však bude udržovat i další čtyři verze nabízené v současnosti s Vistou, tedy Starter Edition (doteď omezenou jen na rozvojové země), Home Basic, Enterprise a Ultimate. Matt Rosoff, analytik nezávislé společnosti Directions on Microsoft, říká, že je snahou Microsoftu segmentovat trh a udržet průměrnou cenu za jednotku v prodeji Windows v rozvinutých zemích a tlačit tak na ceny v zemích rozvojových.
Podle Rosoffa je rozdělení snazší pro uživatele. Firmy si vyberou dle dostupných funkcí z verzí Professional, Enterprise či Ultimate. „U verze Ultimate jsme zvažovali ukončení, ale nestalo se tak na žádost výrobců špičkových počítačů, kteří se tímto systémem chtějí odlišovat od konkurence," uvedl dále Mike Ybarra. „Verze Ultimate nebude mít zvláštní multimediální funkce, ale bude nabízet stejné bezpečnostní a síťové prvky jako systém Windows 7 Enterprise, který je určen pro velké společnosti s hromadnou licencí," prozradil Ybarra.
Dvě edice pro rozvojové trhy
Než aby Microsoft úplně zrušil Home Basic, rozhodl se Microsoft prodávat je pouze na rozvíjejících se trzích, kde je poptávka po velmi levných počítačích.
Verze Windows 7 Starter Edition je ještě více omezená než Home Basic, jelikož je podle Ybarry zaměřená na nové uživatele a umožňuje otevřít najednou pouze tři aplikace. A i když Microsoft vyrábí Windows 7 Starter Edition, aby byl dostupný pro notebooky na celém světě, Ybarra očekává, že většina uživatelů si stejně nainstaluje Windows 7 Home Premium.
U žádné verze nezveřejnil Ybarra cenu, ale slíbil, že uživatelé budou moci provádět Windows Anytime Upgrades se systémem Windows 7 rychleji než tomu bylo u systému Vista. Ve Windows 7 jsou všechny verze nainstalovány na disk uživatele, což znamená že zákazník zaplatí a pak "pouze odemkne funkce", přičemž celkový čas převodu na vyšší verzi by měl být mezi sedmi až deseti minutami.
Zdroj: IDG News Service