Nokia zveřejnila své hospodářské výsledky za druhý kvartál. Celkový prodej mobilních telefonů vzrostl o 8% na 111,1 milionů prodaných kusů, zatímco segment smartphonů zaznamenal růst o 42% na 24 milionů kusů. Prodeje tradičních telefonů si udržely stejnou hodnotu jako loni - 86,4 milionů prodaných jednotek. Průměrná prodejní cena v porovnání s druhým čtvrtletím minulého roku mírně spadla z 64 euro na 61 euro.
„Provozní zisk klesl i navzdory mírnému růstu odbytu, takže si Nokia kompenzuje konkurenčně slabé portfolio produktů skupováním tržního podílu. To je však jen krátkodobé řešení, které elementární problém Nokie, kterým je to, že všichni ostatní za poslední rok urazili dlouhou cestu, zatímco ona nebyla schopna dostatečně rychle pokročit, nezalátá,“ komentoval zveřejněné výsledky na svém blogu analytik společnosti Gartner, Nick Jones.
Evropská perspektiva
I navzdory zřejmému růstu nejsou z evropského hlediska dosažené výsledky nijak povzbudivé. Nokii se sice od minulého roku podařilo navýšit tržby o 12%, avšak s výrazně pomalejším tempem růstu než mají konkurenční společnosti Apple, Samsung, LG, RIM nebo HTC. Z tohoto důvodu Nokia již přes dva roky ztrácí podíl na trhu, což se výrazně odráží v segmentu high-endů, kde se společnostem Apple, HTC a RIM daří radikálně lépe. Společnosti se nepodařilo udržet tempo s rychle rostoucím odvětvím smartphonů a odložené uvedení Symbianu 3 bude růst v tomto segmentu brzdit i nadále. Aby mohla firma čelit konkurenci a udržet si svou pozici, snížila Nokia ceny svých produktů, v důsledku čehož klesla její hodnota i zisk, potvrdili analytici IDC. Naopak tržní podíl v segmentu low-endů zůstává i nadále stabilní.
Ztráta prvenství v klíčové západní Evropě
Tržní podíl Nokie na trhu smartphonů v západní Evropě klesl v prvním kvartále na 41% z nadpolovičního podílu 57%, který byl zaznamenán ve stejném čtvrtletí minulého roku. Co se tržní hodnoty týče, je nyní hráčem číslo jedna Apple, kterému dle údajů z prvního čtvrtletí patří 37% trhu, zatímco Nokii jen 33%.
A v segmentu klasických mobilních telefonů je situace ještě horší, Nokia totiž ztratila prvenství na úkor Samsungu. Během prvního kvartálu roku 2010 si Samsung připsal 40% podíl na trhu a získal tak nad Nokií s 30% podílem výhodu 10 %. A na lepší pozici než Nokia je Samsung v tomto segmentu i co se tržní hodnoty týče, patří mu 43 %, zatímco Nokii jen 26 %. Snížení cen se tak neukázalo jako dostatečně silná zbraň a prvenství v západní Evropě si po prvním čtvrtletí připsal Samsung, kterému se navíc daří i navyšovat celkovou hodnotu prodeje.
Nepříznivé vyhlídky Nokie
Nadcházející kvartály pro Nokii nevěstí žádnou změnu k lepšímu, tvrdí analytici. Zpoždění platforem Symbian a MeeGo bude mít negativní dopad na umístění Nokie na trhu, zařízení budou totiž uvolněna pozdě na to, aby mohla efektivně čelit rostoucím prodejům iPhonů 4 a smartphonů s Androidem. Na druhou stranu mobilní telefony HTC a Samsung s Androidem budou mít svou cestu k zákazníkům dlážděnou cennými zkušenostmi uživatelů. Pokud se ale Nokii podaří upoutat spotřebitele novým portfoliem připravovaných mobilních telefonů, jehož vlajkovou lodí je bezpochyby Nokia N8 - první smartphone od Nokie s 12Mpx fotoaparátem a operačním systémem Symbian 3, mohla by se situace v roce 2011 dle IDC příznivě otočit.
Analytička Gartneru už to však tak růžově nevidí. „I když Nokia N8 slibuje největší uživatelský komfort, jaký kdy Nokia ve svém smartphonu nabídla, nutně to neznamená, že bude největší i na poměry operačních systémů konkurenčních výrobců,“ uvedla Carolina Milanesi z analytické společnosti Gartner a doplnila: „Konkurence evidentně zařadila vyšší rychlost a udělala od minulého roku velký krok směrem kupředu, zato Nokia neustále jen slibuje všemožná vylepšení a oddaluje uvedení nové řady na trh. Když zvážím fakt, že byl prototyp Nokie N8 představen již v květnu, jevil se stabilně a po softwarové stránce byl téměř dokončen, není mi jasné, proč ještě stále není na trhu. Rozhodla se Nokia opravdu přidat další vylepšení, když teď víme, že s největší pravděpodobností nebude Symbian 4 uvolněn až do června roku 2011?“
Zdroj: ChannelWorld, IDC, Gartner