Podle hostingové společnosti vshosting a firmy Shopsys mají datacentra a agentury vytvářející e-shopy v předvánočním období pohotovost. Kromě zvýšeného náporu na servery se navíc zvyšuje i tlak na logistiku, marketing a další formy součinnosti.
Z velkých hráčů se podle informací obou spolčeností na vánoční sezonu připravuje více jak polovina e-shopů, a to v podobě tzv. performance testů a navyšování kapacity serverové infrastruktury (akvizice serverů, navyšování výkonu stávajících serverů apod.).
„Přípravy obvykle zanedbávají spíše menší a střední e-shopy, které využívají 1–2 servery. Větší projekty obvykle využívají tzv. clustery, tedy soubor několika serverů,“ uvádí Damir Špoljarič, CEO společnosti vshosting.
Míra, o kterou klienti před svátky kapacitu navyšují, je dle vshostingu velmi individuální, ale obvykle ji zvedají řádově o desítky procent. „Největší zvýšení kapacity, které jsme realizovali, byl nárůst výkonu o 200 % (ze 2 serverů na 6),“ upřesňuje Špoljarič.
Nejpalčivější je logistika
Kritickou oblastí pro e-shopy je podle Shopsysu logistika. Důležitá je zejména predikce prodejů: neprodané zboží představuje vysoké náklady, nedostatečné množství zase znamená ušlý zisk a možné poškození dobrého jména firmy.
„Velmi důležité je mít zajištěné logistické prvky, včetně dopravců. Extrémně náročné jsou zejména procesy vrácení zboží. To je něco, co e-shopy budou řešit i v lednu, neboť je standardem, že v předvánočním období prodlužují lhůtu pro bezplatné vrácení zboží,“ říká Lukáš Havlásek, CEO společnosti Shopsys.
„Zásadní je rovněž nutnost pečlivého naplánování kampaní. V předvánočním období e-shopy výrazně investují do marketingu, a tak si musí být jisté, že reklamy budou dobře fungovat,“ dodává Havlásek.
Zdroj: vshosting, Shopsys