V posledních dvou měsících Veeam software zásadně změnil svou strategie „dostupnosti“. Co za tím stojí?
Popravdě, nenazýval bych to úplnou změnou, protože naše strategie se nemění. Ve Veeamu pracuji od roku 2011 a pamatuji si transformaci messagingu od původního zálohování pro VMware, přes zajištění dostupnosti pro virtualizovanou infrastrukturu a dnes mluvíme o hyper-dostupnosti napříč multi-cloudovými prostředími. Jde o kompletnější vizi dostupnosti v reakci na dnešní realitu.
A ta je z vašeho pohledu jaká?
Měli bychom brát v potaz digitální transformaci a stále rychleji rostoucí digitální ekonomiku. To představuje tři hlavní výzvy: data se stávají „hyper kritickými“, výrazně rychle rostou – každé dva roky se jejich objem zdvojnásobí – a šíří se napříč „hyper roztahující se“ infrastrukturou.
Co si pod tím můžeme představit?
Před deseti lety se v podnikovém světě využívala zejména on-premise fyzická infrastruktura s minimem virtualizace. Dnes je v organizacích fyzická i virtuální infrastruktura, využívají se hybridní cloudová prostředí a cloudové aplikace hostované u různých providerů. Součástí infrastruktury jsou dokonce smartphony. Napříč tím vzniká stále více dat, která jsou zejména v případě osobních či obchodních informací „hyper“ kritická a je proto potřeba zajistit jejich hyper-dostupnost, která je kriticky důležitá pro úspěšnou digitální transformaci.
Co tato „hyper-dostupnost“ znamená pro partnery a zákazníky?
Není to o tom, že vaše data jsou zálohována a uložena někde, odkud je dokážete obnovit. Mohou se pohybovat napříč vaší infrastrukturou včetně různých typů cloudů a prostředí. Znamená to, že potřebujte systém, který bude automaticky řídit, aby data byla v každý okamžik na nejvhodnějším a nejdostupnějším typu infrastruktury.
Jak jste aktuálně technicky daleko dosažení takového stavu?
Naše platforma počítá s pěti úrovněmi: od zálohování, přes konsolidaci, vizibilitu a orchestraci po automatizaci. Dnes pokrýváme první čtyři, když jsme nedávno oznámili Veeam Availability Orchestrator pro přesun dat napříč infrastrukturou. Automatizace, tedy samospravovatelné a sebe-učící se data jsou budoucnost.
V jakém horizontu dokážete dosáhnout páté úrovně – automatizace?
Bohužel nemám na starosti produktový vývoj, ale zkusím to ilustrovat na příkladu. V roce 2017 jsme měli sedmnáct produktů a updatů verzí, které vždy přinášely nové funkce. Udržujeme velkou rychlost dodávek produktů na trh. Věřím tedy, že to je otázka dvou, maximálně tří let.
$NL$
Veeam čerstvě oznámil DataLabs pro testování a DevSecOps. Jak je tato funkcionalita zahrnuta do platformy?
Nejde o separátní produkt. Jde o funkcionalitu, která je součástí edic Enterprise a Enterprise Plus. Kořeny této funkce sahají do funkce SureBackup, která kontroluje, jestli je záloha konzistentní a schopná se spustit včetně restartu aplikace. Dnes funkcionalitu rozšiřujeme, a umožňujeme tak v podstatě podniku spustit ze zálohy repliku produkčního prostředí, na kterém mohou vývojáři v reálném čase zkoušet nové služby či zabezpečení, a výrazně tak zkrátit periodu testování.
Takže organizace využívající principy DevOps či DevSecOps jsou jasným cílem pro upsell…
Jednoznačně. Z pohledu upsellu očekávám, že zákazníci, kteří doposud používali edici Standard, budou upgradovat, protože jim přináší jednoznačnou hodnotu.
S jakými BDM by měli partneři v těch společnostech podle vás mluvit?
To zásadně záleží na typu společnosti a jejích rozhodovacích procesech. Mé zkušenosti s obchodem sahají do roku 2001 a vždy jsem narážel na různé stakeholdery a jiné lidi, kteří finálně rozhodovali. Z pohledu DataLabs to určitě nebude jen IT, ale také někdo z byznysu, komu záleží na rychlosti uvádění služeb zákazníkům, partnerům či zaměstnancům.
Rok 2017 byl pro Veeam opět rekordní, když jste dosáhli 36% růstu – platí tohle tempo i pro lokální trh?
Na českém a slovenském trhu dohromady jsme rostli dokonce o 40 %. Specifikem tohoto trhu je velké množství early-adopterů, kteří chtějí zkoušet nové funkce. Když jsme v roce 2016 oznámili agenty pro Linux a Windows, spousta lidí je poptávala, jen aby to mohli vyzkoušet.
Očekáváte, že lokálně tempo trochu zpomalí?
Naopak, vidíme zde spoustu příležitostí zejména u velkých zakázek a dále s našimi aliančními partnery jako HPE, Cisco nebo Netapp. Domnívám se, že tempo udržíme i globálně a je zcela reálné letos pokořit miliardový obrat a do roku 2022 dosáhnout 2,2 miliardy dolarů.
Zdroj: ChannelWorld