Na trhu PC ve Spojených státech dochází k propadu cen zařízení s operačním systémem Windows na historická minima. V období od 5. 10. do 25. 10. činila průměrná prodejní cena takového zařízení 430 dolarů, o 10 % méně než ve stejném období v roce 2013.
Analytici označují tak výraznou změnu, navíc v segmentu, který se během posledních let vyznačoval stabilními cenami, za „monumentální“.
„Implikace takto cenově mnohem agresivnějšího trhu PC jsou obrovské. Některé jsou pozitivní, jiné už ne,“ uvedl analytik Stephen Baker z NPD Group.
Jednoznačně na tom vydělají spotřebitelé, kteří se vydají koupit nový počítač, horší už to bude pro některé výrobce a prodejce, kteří nové podmínky neustojí. Podle Bakera dokáží některé firmy tyto ceny zvládnout lépe a jiné hůře, ale na konci bude „hodně poražených“ a na trhu dojde k další konsolidaci.
„Potíž není v tom, že v loni byla průměrná cena 500 dolarů a teď je jen 300. Jde o to, že tato levná PC jsou přímo vyráběna s úmyslem prodávat je za 199 až 249 dolarů. V minulosti se takové ceny objevovaly u modelů, které byly na konci své cyklu, nyní jsou všudepřítomné,“ uvedl Stephen Baker.
Menší zájem o dotyková zařízení a radost Applu
Záplava levných zařízení má negativní dopad na prodej dotykových zařízení, která mohou (jako jediná) ukázat přednosti systému Windows 8. Ceny notebooků nad 300 dolarů se během posledních týdnů propadly o 10 %, a podíl základních notebooků s dotykovými displeji dosahoval jen 25 %, zatímco dříve to bylo přes 30 %.
Levná PC měla zarazit i nástup zařízení 2-v-1, spojujících vlastnosti notebooku a tabletu. Jejich podíl se v USA zarazil na 11 % celkového objemu prodaných PC.
Podle Stephena Bakera musí mít z této situace radost především Apple. Ve chvíli, kdy jsou PC (zejména notebooky) prodávána – záměrně, či ne – jako spotřební zboží, hledá řada zákazníků stabilnější a kvalitnější platformu... a prodej počítačů Apple Mac stoupá.
Microsoft vypustil z láhve džina levných licencí
Katalyzátorem situace zřejmě bylo uvedení systému Windows 8.1 with Bing, jehož licence dostávali OEM výrobci prakticky zdarma. Důvodem byla potřeba levných PC s Windows, která by mohla cenově konkurovat chromebookům. To se částečně podařilo, podíl Chromebooků v USA poklesl pod 20 %, ale zároveň to Microsoftu přineslo starosti do budoucna.
„Jak bude vypadat trh PC po vánoční sezóně a co s ním udělá trvalý pokles průměrných cen v předvečer uvedení Windows 10?“ ptá se Baker.
Odpověď podle něj zní – podstatně slabší trh a horší vyhlídky pro příští verzi Windows. Proč? Na oltáři ceny byly obětovány vlastnosti i výkon, v důsledku čehož budou mít výrobci potíže přesvědčit zákazníky, že toho může PC nabídnout více než tablet nebo chytrý telefon.
Dalším efektem může být snížení tržeb z aplikací v rámci ekosystému Windows (například předplatné Office 365), neboť jak ukázaly chytré telefony s Androidem, uživatelé, kteří zaplatí málo za hardware, většinou utrácejí stejně málo (nebo nic) za další software a služby.
Nepříjemný dopad může situace mít na případné plány Microsoftu zpoplatnit upgrade na nové Windows 10. Kdo by zaplatil přibližně 100 dolarů za přechod na nový systém, když jen za dvojnásobnou částku pořídí zcela nový počítač?
Zdroj: IDG News Service