MacBook Air si získal zákazníky následně i dlouhou výdrží, podsvětlenou klávesnicí, kterou ve světě PC nabízel jen Dell, a touchpadem, který umožňuje používat stejnou logiku gest, kterou znají uživatelé z chytrých telefonů, potažmo přímo iPhonu. Jsou tedy skutečně ultrabooky odpovědí na MacBook Air?
Myslet si, že ultrabook je alternativou k MacBook Air by bylo stejně naivní jako se domnívat, že uživateli iPhonu prodáte telefon s Androidem. MacBook Air zkrátka tvoří a i nadále bude tvořit kategorii samu pro sebe. Uživatelé, kteří si jej pořídí, si jej pořídí proto, že deklaruje jejich společenský status. Přeci jen ještě donedávna – tj. do otevření online Apple Store v ČR – to bývala poměrně drahá hračka a rozhodně bývala podstatně dražší než její PC alternativy.
Dnes však letmý pohled do ceníku ultrabooků a MacBooku Air ukazuje, že ceny jsou v podstatě identické. Liší se jen hardwarová výbava a možnosti, ale nelze vyloženě říct, že jedna z hardwarových platforem by byla lepší než druhá – komponenty jsou identické a MacBook Air se liší „jen“ v detailech jako jsou klávesnice, touchpad a zatím nepříliš rozšířený Thunderbolt.
Jenže MacBook Air si uživatelé pořizují také proto, že prostě chtějí mít Apple. Apple jako značka je sexy a žádný Asus, Acer, Toshiba, Lenovo ani nic dalšího jim svítící nakousnuté jablíčko na krytu displeje prostě nenahradí. Navíc, díky masivnímu rozmachu iPhonu, se dostává do kurzu i Mac OS X. Stejně jako si Windows Phone perfektně rozumí s Windows 7 a Office, tak i iPhone si perfektně rozumí s Mac OS X. Jinými slovy – pro MacBook Air neexistuje alternativa. Reselleři proto mají v zásadě dvě možnosti, buď se kousnou do rtu, přistoupí na podmínky Applu a budou mít vyšší prodeje (ale nízké marže), anebo MacBook Air a jeho příslušenství prodávat nebudu a prodají toho méně.
Kapitola sama pro sebe: ultrabook není Air
Jenže pojďme se na ultrabooky podívat jako na samostatnou kategorii, stejně jako jsou třeba Android telefony. Je tu totiž stále poměrně velká skupina uživatelů, kteří by chtěli „něco jako MacBook Air,“ ale s Windows. Podobně jako je zde celá řada uživatelů, kteří chtějí „něco jako iPhone,“ ale s otevřeným systémem, neboli obvykle na Androidu.
Ultrabooky podobně jako MacBook Air oslovují tenkým designem, nízkou hmotností, dlouhou výdrží při chodu na akumulátory a přitom velice slušným výpočetním výkonem, byť obvykle s integrovanou grafikou od Intelu. Na rozdíl od MacBooku Air však nabízejí relativně velkou možnost volby jak komponent, tak značky a souvisejících služeb jako je NBD servis on-site či pojištění, a hlavně – fungují na Windows.
S Ultrabooky se přitom letos doslova roztrhl pytel. Ačkoliv hardwarovou výbavou se vzájemně často velice podobají, designem, použitými materiály a dílenským zpracováním se naštěstí stále dokážou aspoň mezi různými výrobci celkem odlišit. Navíc tím, že se do ultrabooků vložili i tradiční „byznysoví“ výrobci, tak zde kromě NBD on-site záruky už najdeme také konektory pro dokovací stanice.
Ultrabook jako mezičlánek
Ultrabooky jsou přitom zajímavým mezičlánkem mezi netbooky (malé, dlouho vydrží, ale výkon a často i zpracování jsou žalostné) a výkonnými profesionálními notebooky (výkonné, obvykle dražší než ultrabooky, ale velké a těžké, pod 2 kg se prakticky nedostanou). Celá tato kategorie, díky omezení velikosti displeje, by přitom nemusela parazitovat ani na objemem prodejů významné kategorii levných a výkonných 15“ notebooků. Ty osloví přeci jen trochu jinou skupinu zákazníků, než ultrabooky s o něco vyšší cenou a menším displejem (a tím pádem i klávesnicí), který je pro celodenní práci nevhodný.
I když je pravda, že oproti původním představám, jak by měl takový ultrabook vypadat, už se začínají výjimečně objevovat i modely s 15“ displeji. Ultrabooky přitom lákají i poměrně slušnými maržemi, tím, že se jedná vlastně jen o nový „přebal“ prodejcům i uživatelům známých komponent a i tím, že sám Intel tento typ notebooků neváhá propagovat. Nicméně, i tak je třeba vnímat ultrabooky jako kategorii stojící na trhu zcela odděleně od MacBook Air, rozhodně se nejedná o jeho substitut.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.