Společnost Twisto zveřejnila přehled trendů pro e-commerce, z něhož vyplývá, že její vývoj v roce 2025 nebude tolik poháněný penězi spotřebitelů, ale vlastními inovacemi. Těch ovšem díky novým technologiím můžeme očekávat celou řadu.
Snížit náklady, zvýšit loajalitu
Umělá inteligence se v roce 2024 stala nezbytností a v roce 2025 se její vliv jenom posílí. Zákazníkům podle Twista například pomůže vybírat produkty na základě jejich vkusu, historie nákupů a aktuálních potřeb. Sečteno podtrženo, AI přinese novou úroveň personalizace.
„Díky tomu budou čelit zákazníci menšímu počtu zbytečných reklam a nabídkám produktů, které je vůbec nezajímají. Což pomůže zvýšit konverzi dokončených nákupů. Zároveň tím mohou e-shopy a obchody výrazně ušetřit na nákladech,” komentuje head of sales Twista pro Českou republiku Martin Šťastný.
„V digitální éře, kdy je konkurence vzdálena jen na jedno kliknutí, se zákaznická loajalita stává klíčovým faktorem úspěchu. Umělá inteligence umožňuje lépe porozumět potřebám zákazníků a nabídnout jim personalizované služby, které přesně odpovídají jejich očekáváním,“ doplňuje CEO Twista Nemika Menevse.
Virtuálně na nákupech
Dalším klíčovým trendem bude podle Twista strategie online-to-offline (O2O), která propojuje výhody digitálního světa s fyzickým zážitkem. Umožňuje zákazníkům prohlédnout a rezervovat produkty online, které si následně mohou vyzkoušet nebo vyzvednout v kamenných obchodech.
Klíčovou roli zde hraje rozšířená realita (AR), která například umožňuje virtuálně vyzkoušet nábytek přímo v interiéru nebo prozkoumat obchod pomocí virtuálních prohlídek. Tlak na efektivní propojení těchto dvou světů bude i nadále růst, protože zákazníci chtějí mít to nejlepší z obou – digitální pohodlí i možnost osobního kontaktu s produktem.
„Budoucnost e-commerce spočívá v propojení digitálního a fyzického světa. Strategie O2O je víc než jen technologická inovace – je to revoluce v zákaznickém zážitku, která odstraňuje hranice mezi online pohodlím a offline autentičností,“ říká head of product Twista Milan Žáček.
Alternativní platby
Flexibilita a transparentnost. Tak lze podle odborníků popsat platební trendy pro příští rok. Poskytovalé odložených plateb (Buy Now Pay Later) se soustřeďují na další platební řešení jako jsou jsou splátky, které si zákazníci můžou pořídit přímo během nákupu.
„BNPL platby jsou extrémně jednoduché a pohodlné a do dnešní nabídky e-shopů už standardně patří. Proto chceme uživatelskou vstřícnost BNPL plateb, které lze pořídit na pár kliknutí, rozšířit i do poskytování flexibilnějších možností placení jako jsou například splátky,” říká Jan Fišar, který má v Twistu na starosti marketing.
Vedle odložených plateb se v roce 2025 bude nadále rozvíjet i takzvané Open Banking, což jsou přímé bankovní převody přes API bez potřeby zprostředkovatelů, jako jsou platební karty.
Online tržiště: velká konkurence
Trendyol a Temu letos, loni Allegro. Česká e-commerce se podle Twista začíná zahušťovat mezinárodními obřími tržišti, které poskytují miliony produktů za velmi příznivé ceny. Vedle tlaku na cenu, ale zákazníci vyžadují od obchodníků stále víc i jiné hodnoty.
„Důraz na udržitelnost je rozhodně trend, se kterým musí obchodníci počítat, a to především ti, kteří chtějí zaujmout mladší generace. Pro ně je důležitá i uživatelská jednoduchost, která se s BNPL platbami skvěle doplňuje,” shrnuje Martin Šťastný.
Zdroj: Twisto