Meteostanice přechází do nových vod inovativních displejů, designu, projekce teploty na stěnu anebo třeba propojení meteostanice s počítačem nebo rovnou předpovědí staženou z internetu.
Ano, je to tak, meteostanice se nám začaly dělit do několika subkategorií. Tu první z nich bych označil jako levné teploměry. Majiteli takové meteostanice jde skutečně zejména o to, zjistit co nejlevněji a nejrychleji venkovní a vnitřní teplotu. Informace o vlhkosti vzduchu obvykle zajímají jen majitele novostaveb a předpověď počasí je příjemným doplňkem. Řekněme si to otevřeně, prodejem těchto meteostanic v řádu stokorun se moc vydělat nedá. Tyto meteostanice jsou vhodné hlavně do dětských pokojů, ložnic apod., kde není problém si dát meteostanici blízko očím (např. na noční stolek).
O něco zajímavější je kategorie meteostanic – chci vědět teplotu a nechci se zvedat ze židle. Tento překvapivě lehký úkol totiž nemá vůbec snadné řešení, klasické pasivní displeje jsou totiž čitelné na vzdálenost v řádu desítek centimetrů. Jejich nasazení v obývacím pokoji je proto nepříliš šťastné. Automaticky tím vypadávají vlastně téměř všechny bateriové meteostanice, protože napájet slušně osvětlený aktivní displej z baterií by bylo poměrně neekonomické.
Takových displejů je přitom na současném trhu hned několik druhů. Setkáte se buď s plazmovými displeji, s LED displeji (myšleno displeji, které tvoří svítící LED podobně jako u radiobudíků, OLED displeje známé z mobilů to bohužel ještě nejsou) a konečně také s TFT podsvícenými displeji, které jsou zabaleny třeba i do zajímavého balení v podobě meteostanice/fotorámečku. Tyto meteostanice už se hodí i do obývacího pokoje, kde máte meteostanici umístěnou na obývací stěně či někde na stolku daleko od vašich očí. Jako samostatnou subkategorii bychom pak mohli označit meteostanice s integrovanou projekcí, které se nejčastěji využijí i coby kombinace s budíkem do ložnice.
Kde hledat marži?
Právě na nasazení v obývacích pokojích navazuje také kategorie designových meteostanic. Tady už se bavíme o materiálech jako je kov, sklo, leštěný hliník a kvalitní plasty. Ceny se pohybují v řádu tisíců a mnohdy se vytrácí i původní funkcionalita meteostanice, neboť počet a přesnost zobrazovaných údajů bývá často omezen. Tato kategorie se vlastně nepřímo prolíná i s tou předchozí, protože výrobci těchto meteostanic a priori počítají s umístěním v obývacím pokoji, a tak tomu přizpůsobují i displeje. Do designových kousků lze zahrnout manuální meteostanice, které se také začínají pozvolna zabydlovat na trhu. Jejich údaje sice na dálku moc čitelné nejsou, ale o to více se zde cení design a použité materiály. Jde v podstatě čistě o interiérový doplněk.
Poslední kategorií jsou pak meteostanice pro „geeky“ neboli pro ty, kteří ocení nejrůznější technologické vychytávky. Tady už se bavíme o částkách od dvou tisíc výš, klidně i přes deset. Tyto meteostanice přitom kromě teplotního čidla nezřídka bývají doplněny také čidly pro měření síly a směru větru a čidly pro měření intenzity srážek. Existují dokonce i meteostanice, které tato čidla sice nemají, ale údaje z nich si stahují prostřednictvím internetu (obvykle skrze software v bezdrátově připojeném počítači). Tyto meteostanice už fungují skutečně jako meteostanice a dokáží jakžtakž předpovídat i počasí. Klíčovým požadavkem geeků přitom v této kategorii bývá možnost propojení s počítačem, nejlépe pak prostřednictvím HTTP protokolu, kdy si lze z libovolného počítače v domácí síti prohlížet aktuální i historické údaje z meteostanice prostřednictvím webového prohlížeče.
Prodávejte chytře
Jak jste si možná všimli, tak zde vlastně ani tak moc nejde o funkce, které meteostanice nabízejí. Ty jsou totiž vesměs stejné, a to včetně přesnosti poskytovaných údajů. Nejrůznější výrobci navíc využívají i stejné typy venkovních čidel. Důležité je tedy ptát se zákazníka, pro co vlastně meteostanici potřebuje a kam ji chce umístit. Na základě těchto údajů mu pak můžete doporučit modelovou řadu, ze které si sám vybere. Pokud přišel pro meteostanici do 1 000 Kč do obýváku, zkuste ho přesvědčit k nákupu dražšího modelu, protože za 1000 Kč žádný model s displejem čitelným na dálku nesežene.
Důležité je tedy umět zákazníkovi poradit a nebát se třeba rozdělit portfolio meteostanic v internetovém obchodě podle toho, k čemu se která hodí, podobně jako se to dělá třeba u některého počítačového příslušenství.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.