Při dotazu ChannelWorldu na zhodnocení loňského roku většina distributorů mluví o stagnujícím až klesajícím trhu, na který dopadá recese ekonomiky.
Z pohledu jednotlivých kvartálů byl vývoj podobný předloňskému roku, tedy až na posun čtvrtletí v první polovině roku, kdy došlo u některých značek opět k přeskladnění.
Situaci na trhu v prvním pololetí ovlivňovala úsporná opatření napříč podnikovou i státní sférou a šetření domácností pod tlakem vyhlídek horšího ekonomického vývoje. Druhý půlrok, především počínaje zářím, se poptávka oživila a pomohla růstu tržeb. I přesto byla vánoční sezona pro většinu distributorů „kratší“, „vlažná“ či „plochá“, jen někteří ji výjimečně hodnotí „pozitivně“.
Prodeje notebooků nadále výrazně klesají a argumenty ultrabooků s Windows 8 ve 4. čtvrtletí zákazníky ve firemní ani soukromé sféře nepřesvědčily. Rostoucí zájem o tablety a chytré telefony, jejichž cenová hladina se pohybuje především pod úrovní 10 tis. korun, tento propad těžko vyrovnal.
Posílili tedy zejména menší distributoři nebo specialisti, kteří se včas zaměřili na nové a rostoucí segmenty, kterými jsou například zmíněná mobilní zařízení či herní produkty.
Vývoj tržeb distributorů
Jak se tedy distributorům dařilo optikou čísel? „Trh IT v roce 2012 celkově klesal podle našeho odhadu o cca 5–10 %,“ přišla odpověď z SWS. Podle GfK byl propad trhu ještě větší.Přitom průměrný nárůst tržeb šesti největších broadlinerů na českém a slovenském trhu činí meziročně 7 %. Pokud bychom do průměru započítali i menší společnosti, růst by byl dvouciferný (viz tabulku níže).
Výsledný poměrně paradoxní stav tedy na první pohled nedává smysl, čemuž odpovídá například i komentář Richarda Havlíka, člena představenstva eD system Czech: „Tak mi nějak nevychází, že skoro všichni distributoři hlásí setrvalý stav nebo mírný růst. Tomu nerozumím.“
Petr Pavlíček, sales & product marketing director, Tech Data Distribution, situaci pojmenoval konkrétněji: „Snad právě tlak v tradičních komoditách vyvolal potřebu distribučních ‚anabolik‘, jako jsou maximalizace možných exportů a reexportů, které s posláním distributora na lokálním trhu nemají moc společného, ale do čísel se počítají.“
Tabulka 1: Obraty ICT distributorů v ČR a SR za rok 2012
Distributor | Obrat za rok 2012 ČR + SR (mil. CZK)* |
Změna celkem ČR + SR 2012/2011 | Obrat za rok 2012 ČR (mil. CZK) |
Obrat za rok 2012 SR (mil. EUR) |
eD system | 11 523 | -2 % | N/A | N/A |
AT Computers | 10 013 | 6 % | N/A | N/A |
SWS | 6 508 | 4 % | 6 110 | 15,6 |
Asbis | 6 412 | 20 % | 1378 | 200,4 |
Tech Data Distribution | 3 633 | 6 % | N/A | N/A |
ABC Data | 3 070 | 7 % | 2 536 | 21,27 |
Agora DMT, Agora Plus, Agora Plus SK |
2 332 | 17 % | N/A | N/A |
Avnet | 2 302 | -7 % | 1 734 | 22,6 |
100Mega Distribution | 2 220 | 20 % | N/A | N/A |
DNS | 1 951 | 13 % | 1 951 | – |
Westech Slovakia | 1 349 | -11 % | – | 53,7 |
Lama Plus | 1 300 | 9 % | n/a | n/a |
Elko Trading | 698 | 41 % | 517 | 8 |
Penta | 457 | 2 % | N/A | N/A |
Diskus | 395 | 4 % | 255 | 5,5 |
Poznámka k celkovým údajům: Všechny částky jsou uvedeny v mil. Kč; v případě, že společnost neuvádí konsolidovaný obrat za ČR a SR, částky v EUR byly přepočítány na CZK podle kurzu 1 EUR = 25,12 Kč v roce 2012,1 EUR = 24,6 Kč v roce 2011. Do obratu tak mohou být započítány i přeprodeje mezi českou a slovenskou stranou.
N/A = distributor údaj neposkytl
„–“ = distributor na daném trhu nepůsobí nebo zde realizuje zanedbatelný podíl obratu
Zdroj: ChannelWorld, distributoři
Podle údajů v přiložené tabulce uvádějí velcí broadline distributoři mírný růst v řádu procent. Největší meziroční procentuální nárůst obratu vykázaly společnosti Asbis (především díky úspěchům na slovenském trhu), 100Mega Distribution, skupina Agora a Elko Trading.
Mezi uvedenými distributory s přidanou hodnotou nejvíce rostla DNS, která za loňský rok uzavřela kontrakty se společnostmi Dell, Invea-Tech, Hitachi Data Systems, Huawei a jako alianční partner Insight Enterprises rozšířila portfolio v oblasti softwaru o produkty Microsoft, Adobe, Symantec a další.
Článek je úryvkem z analýzy distribučního trhu, která vyšla v časopisu ChannelWorld č. 1, 2013.
Zdroj: ChannelWorld