Význam připojení televizního přijímače k internetu a využívání tzv. chytrých funkcí stále narůstá. Vyplývá to z výzkumu, který k tématu chytrých televizí uskutečnily České Radiokomunikace. Televizi mají k internetu nejčastěji připojenou mladí lidé ve věku 15 – 24 let. Ti také nejvíce využívají jejich chytré funkce.
Celkově má televizi připojenou k internetu již třetina tuzemské internetové populace starší 15 let. Nejčastěji využívanou aplikací Smart TV je YouTube, kterou používá 83 % uživatelů chytrých funkcí. Na druhém místě je s 34 % HbbTV aplikace iVysílání, která je více oblíbená mezi uživateli ve věku 35 – 44 let.
HbbTV již používá 36 % majitelů chytrých televizí
Výzkum se zabýval i novým trendem hybridní televize HbbTV a jejími funkcemi kombinující televizní vysílání se širokopásmovým internetem. Využívání služeb HbbTV potvrdilo 36 % uživatelů chytrých funkcí na televizorech. Těchto služeb využívají častěji muži. Čtvrtina uživatelů HbbTV uvedla, že používání chytrých funkcí TV je díky HbbTV jednodušší. Nejčastějším důvodem, pro který lidé funkce HbbTV nevyužívají je její neznalost.
Denními uživateli chytrých funkcí TV je 22 % respondentů, nejčastěji ve věku 35 až 44 let. Zároveň častěji funkce Smart TV využívají muži. Jedna třetina uživatelů funkcí je využívá alespoň jednou týdně. Nejčastějším důvodem, který byl respondenty nevyužívajícími internet a chytré funkce na svých televizorech uváděn, je využívání internetu na jiných zařízeních.
Nejpřínosnější chytrou funkcí je podle dotazovaných archiv pořadů (76 %), druhou v pořadí je opožděné sledování televize, ať už Catch-up nebo Timeshift (61 %). Odložené sledování využívají opět především nejmladší uživatelé televizí s připojením k internetu.
Ochota platit za obsah je vysoká, metody se různí
Uživatelé chytrých funkcí měli možnost se vyjádřit, jaké další funkcionality by u Smart TV uvítali. Nějakou funkcionalitu uvedla méně než třetina dotázaných. Jednalo se například o lepší a obsáhlejší databázi programů, hry, lepší prohlížeč a možnost nahrávání nebo ukládání do televize (respektive na cloudové úložiště).
Řada respondentů by uvítala možnost zobrazení detailnějších informací. U produktu v reklamě by další informace uvítalo 45 % dotázaných, o tématu probíraném v pořadu 65 % a o pořadu v upoutávce 80 %. S interaktivní reklamou se zatím setkalo jen 12 % respondentů.
Pokud jde o ochotu platit za prémiový obsah, rozdělili se dotázaní do tří skupin, kdy jedna (22 %) preferovala možnost „platit“ za prémiový obsah prostřednictví sledování reklamy, další (21 %) by preferovala měsíční paušál a poslední (21 %) jednorázový poplatek. Celých 35 % respondentů uvedlo, že o sledování prémiového obsahu zájem nemají.
Infografika - Preference majitelů chytrých televizí
Zdroj: České Radiokomunikace
Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 4685 respondentů, z čehož 1524 tvořili spotřebitelé, kteří mají připojenou televizi k internetu. Průzkum provedla agentura Nielsen Admosphere.
Zdroj: České Radiokomunikace