Lidí si občas prohlížejí produkty v obchodech jen proto, aby si je vyzkoušeli, ale koupili je později jinde. Tento trend se podle TNS v posledních letech ukazuje jako vážné ohrožení pro maloobchod. Aktuálně jedna třetina uživatelů mobilních telefonů na celém světě se k takovému chování přiznala.
Studie agentury TNS Mobile Life, která vychází z odpovědí 38 000 lidí v 43 zemích světa, poukazuje, že na druhou stranu mohou mobily nabídnout řešení pro značky a toto riziko minimalizovat. Mezi těmi, kteří jsou zvyklí si v obchodech zboží pouze ohlížet, jsou až dvě třetiny lidí, kteří mobily využívají i jinak, což značkám otevírá příležitost k interakci se zákazníky a jejich konverzi na nakupující.
Mobil jako hrozba?
Některé chování - například používání mobilního telefonu za účelem nezávislého průzkumu v obchodě - představuje pro maloobchodníky riziko. Vnější vlivy a informace mohou zvýšit pravděpodobnost, že zákazník odejde z prodejny bez nákupu.
Studie však ukazuje, že lidé jsou otevření kontaktu se značkou, dokud jsou v obchodě. Více než pětina majitelů smartphonů chce během návštěvy obchodu získat mobilní kupóny a podobný podíl uživatelů smartphonů zajímají aplikace, které by jim pomohly se v prodejně zorientovat.
Mimo jiné 13 % dotázaných spotřebitelů projevilo zájem o „virtuální prodavačku“, která by jim pomohla odpovědět na otázky o konkrétním produktu v obchodě.
„Lidé se chtějí neustále ujišťovat a reálně vidět výrobek před tím, než si ho koupí, ale tím, že nákup zrealizují jinde, zůstávají maloobchodní prodejny jako ztrátové výkladní skříně. Než vnímání mobilu jako hrozby při prodeji, musejí značky a prodejci přijmout mobil jako bezprostřední a personalizovaný způsob zapojení zákazníků, který pomůže zajistit, aby z prodejny neodešli s prázdnýma rukama,“ vysvětlil Matthew Froggatt, chief development officer společnosti TNS.
K čemu mobil zákazník použije?
Hlavními motivy spotřebitelů pro prohlížení zboží v prodejně jsou podle TNS dvojí: ujištění se o ceně a ujištění se o vhodnosti daného produktu. V globálním měřítku si během prohlížení zboží v obchodě čte recenze nebo kontroluje sociální média 16 % uživatelů smartphonů a čtvrtina se ptá přátel nebo rodiny, což by doporučili koupit.
„Zkušený prodejní personál zůstává cenným aktivem, protože více než třetina lidí dává přednost promluvit si s prodavačem, zatímco stejné množství namísto toho vyhledává informace prostřednictvím mobilu, ve věkové kategorii 16 - 30 let, to dělají už dvě pětiny uživatelů,“ uvádí výzkumná agentura.
Matthew Froggatt uzavírá radou: „Cokoliv, co šetří spotřebitelům čas, peníze nebo snižuje pocit úzkosti, může pomoci snížit podílu těch, kteří zboží nekoupí přímo v obchodě, ale někde jinde.
Pochopením toho, jak přesně spotřebitelé používají svůj mobil, když jsou v obchodech, mohou značky a maloobchodníci zlepšit svou vlastní nabídku - ať už prostřednictvím aplikací, mobilních kupónů nebo prostě rozsáhlejším poskytováním informací, které začnou postrkovat zákazníky zpět k pokladnám.“
Zdroj: TNS Slovakia