Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky svého průzkumu týkajícího se doručování zboží z e-shopů. Odpovědi spotřebitelů ukázaly, že e-shopy obecně vstupují do vánoční sezóny s velmi dobrou pověstí a důvěrou mezi nakupujícími. Spokojenost panuje i co se týče dopravy.
Pokud jde o volbu způsobu dodání objednaného zboží, 35 % nakupujících se rozhoduje převážně podle konkrétní objednávky, volí podle typu a velikosti zboží či podle aktuální potřeby objednávaného výrobku. Naopak 30 % zákazníků e-shopů se rozhoduje podle nejnižší ceny.
Dalších 18 % spotřebitelů se spoléhá na předchozí pozitivní zkušenost, 8 % je ochotno si připlatit za kvalitní dodání a volí tedy podle poměru ceny a výkonu, 7 % nakupujících se pak řídí čistě podle zaběhnutých zvyků.
Jako nejčastější místo doručení objednávky volí velká většina nakupujících svůj domov. Zatímco domů si nechává zboží dopravit 72 %, do zaměstnání pouze 10 %. Velký vliv však má to, kde nakupující žije. Zatímco ve velkých městech si nechává zboží domů doručit 54 % zákazníků, na vesnicích je to 81 %.
Zákazníci jsou obecně spokojení. APEK uvádí, že 88 % respondentů obvykle vnímá nabídku dopravy v e-shopech jako dostatečnou. Pokud by se něco mělo zlepšit, respondenti nejčastěji uváděli rozšíření nabídky platby kartou u řidiče, odstranění fingovaných pokusů o doručení zboží a vylepšení nabídky časů doručení objednávek.
„Internetové obchody v České republice posouvají hranice kvality služeb každý rok o krůček dál. Současné možnosti a schopnosti e-shopů v oblasti logistiky jsou na opravdu vysoké úrovni,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Zdroj: APEK