Společnost System4u informuje, že práce z domova se stala realitou pro třetinu zaměstnanců. Na home officu jednoznačně dominují zaměstnanci z Prahy a Brna, kde tak pracuje až polovina zaměstnanců.
Z průzkumu firmy realizovaného agenturou SC&C nicméně vyplynulo, že více než polovině zaměstnanců se z domova pracuje špatně, či dokonce velmi špatně: trápí je zejména komplikovaná komunikace s kolegy a složité připojení do firemní sítě.
„Řada firem do 50 zaměstnanců překvapivě nevyužívá video hovory pro týmovou práci. Ty jsou běžné spíše ve větších firmách,“ komentuje Martin Koláček, ředitel technologické společnosti System4u.
„Dalším problémem je absence plnohodnotného přístupu do firemních aplikací, nestabilita připojení a omezení uživatelských práv,“ upozorňuje.
Graf 1 – Efektivita práce na home office
Zdroj: System4u
Graf 2 – Nedostatky práce z domova
Zdroj: System4u
Firmy děsí ztráta kontroly nad zaměstnanci a daty
Efektivnější práci z domova podle průzkumu brání zejména strach majitelů firem ze ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty, ke kterým z domova přistupují.
„Bojí se, že by mohl někdo ze zaměstnanců data zneužít či nedbalostí ohrozit informační systémy. Týká se to zejména menších firem, kde manažeři byli zvyklí vše řešit se zaměstnanci v kanceláři,“ vysvětluje Koláček.
Obavy ze zneužití dat jsou ale podle odborníků neopodstatněné. „Fyzická kontrola zaměstnanců na pracovišti dává falešný pocit bezpečí. Ke zneužití či ztrátě dat dochází z důvodů špatného technologického zabezpečení a zálohování. Práce na dálku bezpečnost firmy nijak neohrožuje,“ ujišťuje Koláček.
Polovina zaměstnanců pracuje z domova téměř pořád
System4u dále odhalil, že s pokračujícím důrazem na sociální distancování se firmy smiřují s tím, že práce z domova se stává novou normu. Odpor firem podpořit práci z domova se proto pod tlakem vleklé pandemie mění.
Z průzkumu společnosti totiž vyplývá, že zaměstnanci doma tráví čím dál více času: 56 % pracuje z domova pořád či s občasnými výjimkami. Efektivita práce proto podle společnosti rapidně klesá ve firmách, kde nemají plnohodnotný přístup k firemním systémům.
„Některé týmy jsou doslova paralyzované, nedokážou se koordinovat, sdílet myšlenky, data, kontrolovat odvedenou práci, fakturovat. V důsledku i ti nejkonzervativnější zaměstnavatelé začínají práci na dálku akceptovat jako novou realitu,“ říká Koláček.
Největší hrozbou pro malé a střední firmy je podle System4u snaha vyhnout se digitalizaci firemních systémů či potřebné kroky oddálit. „Řada firem stále nebere digitalizaci firmy jako investici, ale spíše jako nutné zlo. Návratnost investice do digitalizace je přitom kratší než rok,“ vysvětluje Koláček.
Graf 3 – Pravidelnost práce z domova
Zdroj: System4u
Notebook? Soukromý nebo firemní, je to jedno
Průzkum v neposlední řadě odhalil, že z domova pracují zaměstnanci nejčastěji na firemním nebo soukromém notebooku. Vlastní notebook preferují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním.
„Bezpečně lze do sítě připojit notebook, telefon i tablet. Je jedno, jestli je zařízení firemní či soukromé, zabezpečení dat technologie zajistí v každém případě. Velké nadnárodní firmy obvykle preferují notebooky vlastní. Menší firmy jsou v tomto ohledu flexibilnější,“ popisuje Koláček.
Současné technologie umístěné v cloudu navíc podle System4u umožňují plnohodnotně pracovat na dálku i s průměrným hardwarem. „Každá firma si může zvolit řešení odpovídající jejím možnostem, platby většinou probíhají flexibilně podle počtu uživatelů,“ uzavírá Koláček.
Graf 4 – Užívání zařízení pro vzdálenou práci
Zdroj: System4u