Společnost Synergy Research zveřejnila analýzu vývoje trhu cloudového softwaru (SaaS) ve druhém čtvrtletí 2017. Podle jejích závěrů vykázal trh meziroční růst o 31 % na bezmála 15 miliard dolarů, přičemž nejrychleji rostla kategorie softwaru pro spolupráci.
Lídrem celého trhu je Microsoft, kterému v tomto ohledu výrazně pomohla akvizice sítě LinkedIn. Dalšími hlavními hráči jsou sestupně Salesforce, Adobe, Oracle a SAP, ale výraznou roli hrají také ADP, IBM, Workday, Intuit, Cisco nebo Google.
Synergy Research dále uvádí, že nejvyššího meziročního růstu dosáhly ve druhém kvartálu společnosti Oracle, Microsoft a Google. Příčinou jejich úspěchu byl především silný růst konkrétních segmentů, ve kterých tyto firmy drží zásadní podíl.
Trh je vyspělý, ale ne nasycený
Analytici zároveň poukazují na skutečnost, že trh stále vykazuje poměrně silnou fragmentaci a složení lídrů jednotlivých segmentů se výrazně liší, jak je patrné z grafu níže. V čele kategorie softwaru pro řízení lidských vztahů například nenajdeme jediné „velké” jméno.
Synergy dále uvádí, že se trh SaaS stal v mnoha ohledech vyspělým, ale to neznamená, že je nasycený. Řada podniků stále využívá tradiční software a výrobci se proto zaměřují na to, aby přesvědčili co největší počet svých zákazníků, aby přešli na cloudové verze daných produktů.
Toto podle analytiků platí zejména pro Microsoft, SAP, Oracle nebo IBM a podobné tradiční výrobce, jejichž široké uživatelské základny nabízejí řadu příležitostí. Z druhé strany pak růst trhu tlačí nové a již čistě cloudové společnosti.
Synergy Research proto očekává, že se bude globální hodnota trhu SaaS za několik let pohybovat v násobcích současných necelých 15 miliard dolarů za kvartál.
Graf – Růst konkrétních segmentů a výčet jejich lídrů
Sestupně: celkovž růst, spolupráce, řízení vztahů se zákazníky, řízení podnikových zdrojů, řízení lidských zdrojů, ostatní podnikové apliace, systémová infrastruktura
Zdroj: Synergy Reserach