Štatistický úrad Slovenskej Republiky zveřejnil výsledky průzkumu využívání ICT technologií ve firmách. Přinášíme vám výběr zajímavých zjištění.
V Prieskumu o využívaní informačných a komunikačných technológií v podnikoch 2014 zjišťoval ŠUSR např. nakolik slovenské podniky zaměstnávají specialisty na ICT, jaké je využití cloud computingu, ERP či CRM.
Není překvapením, že nejméně vlastních IT odborníků mají malé firmy. Na druhou stanu poskytovatele outscourcingových služeb v IT může zaujmout, že je nemají ani téměř dvě třetiny firem s 50 až 249 zaměstnanci. U podniků nad 250 zaměstnanců nemá své IT specialisty více než pětina firem.
Graf: Podniky zaměstnávající ICT odborníky
Zdroj: ŠÚSR
Statistická klasifikace ekonomických činností firem:
- C – Průmyslová výroba
- D, E – Dodávky elektřiny, plynu, vody, odpady a služby
- F – Stavebnictví
- G – Velkoobchod a maloobchod, opravy motor. Vozidel
- H – Doprava a skladování
- I – Ubytovací a stravovací služby
- J – Informace a komunikace
- L – Činnosti v oblasti nemovitostí
- M – Odborné, vědecké a technické činnosti
- N – Administrativní a podpůrné služby
Připojení k internetu a webové služby
Připojení k internetu přes pevný broadband má podle ŠÚSR téměř 89 % firem. Mobilní broadband pak používá 63,2 % společností. Celkově je připojeno přes 99 % společností.
Pro vývojáře webů je relevantní informace, že své webové stránky má 76,6 % z těch, kteří jsou připojení na internet.
Graf: Webové stránky v podniku
Zdroj: ŠÚSR
Z těch, co mají webové stránky, jich téměř 28 % na webu umožňuje on-line objednávání nebo rezervace. Čtvrtina z těch, co mají web, pak podává prohlášení o diskrétnosti, zachování ochrany soukromí nebo certifikát záruky bezpečnosti stránky.
K produktovým katalogům a ceníkům se dostanete z webů 87,4 % firem, co mají web.
Sociální sítě zatím spíše v nezájmu
Odkazy na firemní profily na sociálních sítích obsahuje 25,8 % webů. To zřejmě souvisí i s tím, že sociální sítě jako Facebook a LinkedIn používá 26,6 % firem s přístupem na internet, multimediální sítě typu YouTube či Flicker pak jen necelá desetina. Podnikový blog nebo mikroblogovací službu (např. Twitter) používá jen 4,5 %.
S velikostí organizace využití sociálních sítí roste. Stejně tak je výrazně vyšší u ICT firem, společností poskytující ubytovací a stravovací služby, příp. administrativní a podpůrné služby (cestovní, zprostředkovací a jiné agentury).
Wiki nástroj pro sdílení vědomostí nalezneme jen ve 4 % organizací připojených k internetu. Necelých 30 % slovenských firemních webů pak umožňuje on-line zažádat o pracovní pozici.
Graf: Možnosti využití firemního webu
Zdroj: ŠÚSR
Služby cloud computingu
Nějakou cloudovou službu využívá podle ŠÚSR 20 % slovenských firem. Větší zájem lze pozorovat především u menších společností.
Naopak z důvodu rizika narušení bezpečnosti jej nepoužívá 22,1 % firem (s přístupem k internetu). Nejasnost ohledně umístění údajů uvedlo jako důvod 16,6 % firem, vysoké náklady na cloud computing 20,8 % firem a nedostatečné znalosti pak 25,3 %.
Z těch, co využívají cloudové služby, jich 84,4 % používá především e-mail v cloudu. Druhou nejčastější cloudovou aplikací jsou aplikace pro finance a účetnictví, které používá 53,6 % (využívajících cloudové služby).
Kancelářský software v cloudu pak používá údajně 45,6 % slovenských firem využívajících cloud, což je poměrně překvapivě vysoké procento. Navíc, pokud vezmeme v potaz, že pro ukládání souborů využívá cloud podle ŠÚSR více než třetina firem (využívajících cloud).
Graf: Využití cloudových služeb (aplikací)
Zdroj: ŠÚSR
ERP používá více firem než CRM
Některé z ERP řešení používá podle ŠÚSR 29 % slovenských firem. Využití logicky výrazně roste s velikostí podniku.
Překvapivě nízké je však využití CRM pro získávání, ukládání a přístupnění informací o zákaznících dalším firemním uživatelům. Dosahuje pouze 18 %. Nejvyšší je u firem zaměřených na ICT, služby a poskytování odborných činností (příp. velko- a maloobchod).
CRM pro analýzu informací o zákazníkovi pro účely marketingu pak využívá pouze 15 % firem. Vyšší využití je v obdobných segmentech jako u základních funkcí CRM.
Graf: Využití CRM
Graf: Využití ERP
Zdroj: ŠÚSR
Kompletní informace včetně dalších zjištění z oblasti e-commerce, elektronické výměny dat a sdílení informací uvnitř dodavatelského řetězce naleznete v úplné zprávě ŠÚSR.
Zdroj: Štatistický úrad Slovenkej republiky