Stolní počítače nejsou mrtvé

17. 11. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor:
Představení každého nového počítačového zařízení nebo softwarové aplikace, jež zdánlivě leží mimo záběr tradičních PC, vyvolá laviny nekrologů o unavených počítačích. Máme se předpovědí bát nebo jde o další bublinu?

Když se však na věc dívám z pohledu svého oboru, lidové pranostiky o konci PC se nějak nenaplňují. Naopak – každá nová inovace narušující zavedené způsoby vnímání je ve skutečnosti znakem zdraví a potvrzuje touhu veřejnosti využívat stále širší spektrum přínosů osobních počítačů a možností on-line prostoru. V mnoha ohledech teprve nyní zjišťujeme, jak skutečně „osobní“ používání počítačů může vypadat a být příjemné.

Netbooky, chytré mobily, tablety, cloudy, virtualizace, snadné přenášení (dat i přístrojů), nové operační systémy – nástup každé podobné novinky řádně přilil olej do ohně této diskuse o „mrtvých PC“. Z dlouhodobé perspektivy znamená příchod všech podobných přístrojů v nejrůznějších podobách rozšíření trhu, jelikož každý nový přínos rozšiřuje dosah a sílu osobní výpočetní techniky.

Ani veteráni v našem oboru nejsou vždy k takovým spekulacím imunní. John Dvorak například v článku uveřejněném 3. září v MarketWatch pod názvem „Dychtivý trh s PC je navždy minulostí“ („The hot PC market is gone for good“) prohlásil, že „jakýkoli [osobní počítač] vyrobený během uplynulých pěti let…může dobře sloužit, dokud doslova nezemře… Toto odvětví se již nebude nikam posouvat.“

Skrytý potenciál osobních PC

Pokud jde o trvanlivost, má Dvorak pravdu: počítače vyrobené během posledních pěti let skutečně vydrží déle. Nicméně jeho nesprávná prognóza zániku tohoto trhu přehlíží dvě klíčové skutečnosti.

Zaprvé miliony lidí na celém světě si teprve nyní pořizují svůj první počítač, miliony si jej koupit hodlají a miliony z těch, kdo jej mají, by si přáli, aby mohli dělat více, než jim jejich stávající přístroje umožňují.

Zadruhé se nacházíme uprostřed jednoho z nejdramatičtějších posunů v historii počítačů s ohledem na způsoby, jak lidé PC používají. Počítače, po celá léta převážně stroje pracující s texty a ovládané klávesnicí a myší, se velmi rychle proměňují na bohatě vybavená multimediální centra řízená gesty a pohyby těla se stále vyššími nároky na výpočetní výkon. Tento posun brzy uživatelům nabídne doposud nepředstavitelné interaktivní zážitky při používání počítače.

Navzdory nejhorším ekonomickým podmínkám od doby Velké hospodářské krize trh s PC v roce 2009 opět rostl. I letos trend prodeje počítačů pokračuje a podle analytiků společnosti Gartner dosáhne více než 360 milionů PC. Analytická firma IDC vydala prognózu, že do roku 2015 se prodeje zvýší na přibližně 630 milionů počítačů za rok, což představuje každoroční růst přes 12%. To je skutečný růst, protože obor se pohybuje na přední linii inovací, aby stále nabízel zážitky a možnosti, které zákazníci vyžadují.

Na celém světě se rozmáhá fenomén multimédií s trendem vytvářet a upravovat multimediální obsah na PC. Tento obsah si následně spotřebitelé stahují do celé řady zařízení. Obraz a video podle společnosti Cisco v roce 2013 ovládnou 90 % kapacity dat přenášených přes Internet (CSCO - news - people). Filmy a hry ve 3D se brzy stanou mainstreamem – což pro odvětví PC je velmi zlomová příležitost.

Zatímco obsah je stále bohatší, dochází k nástupu nových rozhraní pro uživatele, například vícedotykové ovládání, rozpoznávání gest a stereoskopické kamery, tzv. „depthcams“, které vyžadují výkonné platformy. Představte si, jaké možnosti se otevřou pro zážitkové hry ovládané pohyby těla, když potřebný výpočetní výkon bude dodávat „osobní cloud“ v bezdrátové síti.

bitcoin_skoleni

Je jen otázkou krátké doby, kdy profesionálové na cestách budou s sebou běžně nosit ultratenké notebooky s výkonem superpočítačů. Nemusíte být právě geologický inženýr, aby vám tato představa připadala užitečná. A když vývojáři zaměří svou pozornost na kancelářské aplikace, budou mít nově k dispozici kombinaci 3D, rozpoznávání pohybu a videa a zvuku ve vysokém rozlišení, která jim umožní navrhovat vizuálně oslnivé a interaktivní nástroje pro zvýšení produktivity, jakož i aplikace pro vzájemnou spolupráci, které v současné době není možné nebo praktické vytvářet.


Dirk Meyer je prezident, CEO a člen představenstva společnosti AMD. Do AMD nastoupil v roce 1995, kdy vedl vývoj procesorů Athlon. V letech 2001-2006 stál v čele divize microprocesorů. Na pozici CEO byl jmenovám v roce 2008. Meyer je držitelem 43 patentů.

Čtěte dále

eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci